آرشیو شنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۹۲
هنر
۷

ماجرای دزیره به قلم «ناپلئون بناپارت» منتشر می شود

ترجمه انگلیسی بخشی از رمان عاشقانه یی که آن را منتسب به ناپلئون بناپارت می دانند، پاییز امسال منتشر می شود. به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، ناپلئون بناپارت که یکی از شخصیت های شاخص سیاسی این کشور بوده و رفتارش تاثیری گسترده بر سیاست قرن 19 اروپا گذاشته، یک وجه رمانتیک و عاشقانه نیز داشته است و انتشار رمانی با نام Clisson et Eugژnie نوشته ناپلئون که قرار است ترجمه انگلیسی اش به بازار آید، بر نبوغ و استعداد «ناپلئون» در عرصه کلام و رمان نویسی -آن هم با درونمایه عاشقانه- صحه می گذارد.

این رمان در سال 1795 زمانی که امپراتور فرانسه سرباز 26ساله و جویای نامی بوده است، نوشته شده و ماجرای تراژیک عشق ناپلئون به زنی به نام «برناردین اوژنی دزیره کلاری» است. روزنامه گاردین نیز در این باره نوشته است: «اولین نسخه انگلیسی این رمان که اکثر بخش های آن مفقود شده، قرار است در پاییز امسال از سوی انتشارات گالیک در حجمی بیش از 40 صفحه منتشر شود. دو سال پیش زمانی که بخشی از دست نوشته های این رمان یافت شد، در یک حراجی به قیمت 17 هزار پوند فروخته شد.»

پایگاه خبری بوک سلر نیز درباره این کتاب نوشته است:«زمانی که ناپلئون در تبعید و در جزیره هلنا در جنوب اقیانوس آتلانتیک درگذشت، این دست نوشته به شش بخش تقسیم و پراکنده شد. ناپلئونی که همه ما فکر می کنیم او را خوب می شناسیم. ما در بریتانیا او را تنها به عنوان یک جنگاور می شناسیم، اما در این کتاب ابعاد رمانتیک و عاشقانه ذهن بناپارت نیز به صورت برجسته یی خودنمایی می کنند.»

گفته می شود این کتاب به صورت بسیار واضح و آشکارا به نظریات و دیدگاه های ناپلئون جوان درباره عشق، زن و زندگی نظامی می پردازد. به گزارش فارس درباره این کتاب همچنین گفته می شود: هرچند تنها 40 صفحه از این رمان کشف شده اما همین صفحات اندک هم به تنویر اذهان درباره ناپلئون کمک شایانی خواهد کرد. این کتاب در اکتبر 2009 با تیراژ 10 هزار نسخه منتشر خواهد شد.