آرشیو یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۰۸
اخبار کشور
۱۴

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی: آژانس بخشی از وظیفه خود را انجام نمی دهد

یوکیا آمانو مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی، تضمین منع تکثیر تسلیحات هسته ای در کنار استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را از جمله اولویت های آژانس خواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از وین «آمانو» تاکید کرد: نقش نظارتی آژانس وظیفه دیگر آژانس را که کمک به توسعه استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی است تحت الشعاع قرار داده است.

وی افزود: یکی از علل ضعف آژانس این اعتقاد است که آژانس انرژی اتمی نهاد کنترل تسلیحات هسته ای است.

آمانو 62 ساله که سال ها نماینده ژاپن در آژانس بوده است اضافه کرد: ولی واقعیت این نیست آژانس انرژی اتمی سازمانی با هدف دوگانه است ولی این طور به آن نگاه نمی شود و همین مسئله یکی از علل بی اعتمادی و چنددستگی است.

آمانو گفت: باید بین اولویت های آژانس انرژی اتمی توازن برقرار شود تا اعتبار آن بین کشورهای ثروتمند و فقیر حفظ شود.

وی تصریح کرد: کشورهای در حال توسعه نگرانند که تلاش قدرت های بزرگ به رهبری آمریکا برای بازداشتن ایران از غنی سازی اورانیوم بدون در اختیار داشتن مدرک قطعی درباره وجود برنامه ای برای ساخت سلاح هسته ای موجب تضییع حق این کشور برای دستیابی به فناوری هسته ای می شود.

آمانو افزود: اگر بتوانم به تغییر این برداشت که آژانس انرژی اتمی اساسا یک سازمان نظارتی است کمک کنم میزان اعتماد به آژانس بیشتر خواهد شد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی همچنین در بخشی دیگر از سخنانش گفت که این گمان که وی دستور برخی قدرت های بزرگ را برای متمرکز شدن آژانس بر مسئله منع تکثیر هسته ای اجرا خواهد کرد کاملانادرست است.

وی خاطرنشان کرد: تضمین منع تکثیر تسلیحات هسته ای در کنار استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای از جمله اولویت های من است.

آمانو در عین حال به ناکافی بودن قوانین آژانس برای بازرسی از تاسیسات هسته ای کشورهای عضو اشاره کرد و گفت: تلاش می کنم همه کشورهای عضو آژانس را متقاعد کنم پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای را تصویب کنند تا امکان بازرسی های گسترده تر فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: الزامی کردن این پروتکل هم اکنون در دستور کار آژانس قرار ندارد و از نظر سیاسی کار دشواری خواهد بود.