آرشیو دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۸، شماره ۲۶۰۷
دانش
۱۲

مخابرات با نسل چهارم می تازد

در حالی که مخابرات کشور ما هنوز در برخی موارد حتی دیجیتال نشده است، شرکت Comcast به دنبال راه اندازی شبکه مخابراتی جدید خود اعلام کرده است که از این پس امکان استفاده از نسل چهارم خدمات مخابراتی و ارتباطی (4G) را برای مشترکان خود فراهم می کند.

این شرکت که هم اکنون به عنوان بزرگ ترین اپراتور کابلی آمریکا محسوب می شود، این سرویس را در مرحله نخست به مشترکان شهر پورتلند ارائه می کند و تا پایان سال جاری میلادی امکان استفاده از آن را برای ساکنان ایالت های آتلانتا، شیکاگو و فیلادلفیا فراهم می سازد.

شبکه مخابراتی این شرکت که بر مبنای نسل چهارم خدمات مخابراتی و ارتباطی عرضه می شود،Clearwire نام دارد و Comcast سرمایه گذاری روی آن را به همراه شرکت های گوگل، اینتل، تایم وارنر و اسپرینت از سال 2008 میلادی آغاز کرده است.

این شرکت ها طیف مخابراتی 5/2 گیگاهرتزی را برای شبکه مخابراتی Clearwire ایجاد کرده اند.

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، قرار است امکان استفاده از شبکه Clearwire و خدمات 4G برای تمام شهرهای آمریکا فراهم شود. شرکت Comcast اعلام کرده است که این سرویس از اواخر سال جاری میلادی در اختیار ساکنان 80 شهر آمریکا قرار خواهد گرفت.

بر پایه این نسل از تجهیزات مخابراتی سرعت و حجم داده های قابل انتقال روی کابل ها چندین برابر افزایش خواهد یافت. این سرعت بالای انتقال داده امکان ارتباط نقطه به نقطه صوتی و تصویری شهروندان با یکدیگر را فراهم می کند. یعنی شهروندان می توانند چیزی شبیه دوربین های مدار بسته را در بین اقوام خود در شهرهای بسیار دور تجربه و با آنها ارتباط زنده تصویری برقرار کنند.