آرشیو چهار‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۸، شماره ۲۰۰۶
اقتصادی
۶

مدیرعامل شرکت دخانیات: برنامه کاهش سهم قاچاق از بازار سیگار به طور کامل محقق نشد

مدیرعامل شرکت دخانیات گفت: سال گذشته برنامه کاهش سهم قاچاق سیگار از مصرف این محصول در کشور به طور کامل محقق نشد.به گزارش خبرگزاری ها، محمود ابطحی در یک نشست خبری اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده سال گذشته باید سهم قاچاق در میزان مصرف داخلی سیگار به حدود 7/6 درصد می رسید که به طور کامل محقق نشد و این رقم به 7/3 درصد رسید.

وی با اشاره به افزایش 37 درصدی سهم سیگار تولید داخل در مصرف این محصول طی سال گذشته گفت: در این مدت واردات رسمی سیگار چهار درصد و حجم قاچاق این محصول 22 درصد کاهش یافت.

ابطحی با انتقاد از عملکرد نیروی انتظامی در مبارزه با قاچاق سیگار طی سال گذشته تصریح کرد: این نهاد در سال 87 کمترین همکاری را با ما داشت و در واقع موفقیت شرکت دخانیات ناشی از فعالیت های نرم افزاری و گشت پرسنل شرکت بوده است.

وی همچنین از مذاکره با چند شرکت خارجی تولیدکننده سیگار برای تولید مشترک در ایران خبر داد و گفت: بر اساس یکی از این مذاکرات تولید سیگار وینستون تا قبل از اتمام سال جاری در داخل کشور آغاز خواهد شد.

به گفته وی مذاکرات در حال انجام برای تولید سیگارهای مگنا، مونتانا، کی تی اند جی، اسه و پاین در داخل کشور صورت می گیرد. ابطحی در ادامه از انعقاد قرارداد با یک شرکت چینی برای تولید سیگار بهمن کتابی در بندر انزلی خبر داد و گفت: 70 درصد این تولیدات صادر و 30 درصد بقیه در داخل مصرف خواهد شد. وی با اشاره به فروش 270 میلیارد تومانی شرکت دخانیات در سال 87 تصریح کرد: از این رقم دو هزار و 98 میلیارد ریال به فروش سیگار در داخل کشور اختصاص داشته و سود خالص شرکت دخانیات در این مدت 82 میلیارد تومان بود که از رشد 164 درصدی نسبت به سال 86 برخوردار است. وی در پایان از برنامه صادرات 10 درصد تولیدات شرکت دخانیات طی سال جاری به کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه و لبنان خبر داد و گفت: امسال 24 میلیارد نخ سیگار در کشور تولید خواهد شد و البته نیاز کشور به این محصول 62 میلیارد نخ برآورد می شود.