آرشیو شنبه ۱۰ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۲۴
اخبار اقتصادی
۴

هیات دولت تصویب کرد نحوه پرداخت تسهیلات بانکی به بخش دولتی وخصوصی در سال 88

هیئت وزیران آئین نامه اجرایی پرداخت تسهیلات بانکی سال 87 به بخش های دولتی و غیر دولتی را برای سال جاری تمدید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران با هدف شفاف سازی اعطای تسهیلات تکلیفی بانکی در سال 88 و تقویت نظارت و ارزیابی چگونگی اعطا و مصرف منابع بانکی، آئین نامه اجرایی اعطای تسهیلات بانکی در سال 87 را برای اجرا در سال 88 تمدید کرد.

هیئت وزیران همچنین بانک مرکزی را مکلف کرد تا ظرف یک ماه جداول مربوط را با رعایت مقررات مربوط اصلاح و برای اجرا به بانک های عامل ابلاغ نماید.

این مصوبه، ششم مرداد 1388 از سوی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور جهت اجرا ابلاغ شده است. در این آئین نامه علاوه بر آن که سقف مجاز تسهیلات بانکی شرکت های دولتی تعیین شده، بر مسئولیت بانک ها جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات این آیین نامه و بررسی توجیه اقتصادی طرح ها و نظارت لازم در جهت مصرف تسهیلات، تاکید شده است که گامی بلند در راستای توزیع عادلانه تسهیلات بانک ها محسوب می شود.

بانک مرکزی موظف است نسبت به تعیین و ابلاغ سهم تسهیلات تکلیفی هر یک از بانک ها برحسب استان و دستگاه اجرایی و اعلام آن به دستگاه های اجرایی ذیربط اقدام کند.

در صورتی که تسهیلات بخش دولتی به شرح جداول پیوست از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تضمین و تعهد نگردد، در این صورت اعطای تسهیلات به این قبیل شرکت ها و دستگاه های دولتی غیر تکلیفی بوده و صرفا براساس دریافت تضمین های کافی و لازم توسط بانکها امکان پذیر خواهد بود.

پرداخت تسهیلات سرمایه ای به هر یک از شرکت های دولتی منوط به بازپرداخت اقساط سررسید شده تسهیلات قبلی همان شرکت است.

همچنین براساس بند دیگری از این آئین نامه، بانک مرکزی موظف شد تا تسهیلات بانکی مورد نیاز وزارت مسکن و شهرسازی و یا شهرداری ها را برای جابجایی و انتقال پادگان ها، مراکز نظامی و کارخانه های بزرگ صنعتی دفاعی از شهرهای بزرگ به ویژه تهران و دیگر شهرهای کشور تا سقف یک هزار میلیارد ریال با بازپرداخت پنج ساله تامین کند. دستورالعمل اجرایی تسهیلات مذکور ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین نامه با هماهنگی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور بانک مرکزی به مجموعه های ذیربط ابلاغ خواهد شد.