آرشیو دوشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۸۶۰
اندیشه اقتصادی
۲۹
دو قاشق مطلوبیت

تیم هارفورد

کاکا گران تر بود یا زیدان؟

مجید رویین پرویزی

اقتصاددان عزیزدر زمان انتقال کاکا از آث میلان به رئال مادرید که گفته می شد بزرگ ترین انتقال تاریخ بوده، دستمزد او 57 میلیون پوند (67 میلیون یورو) اعلام شد.

در حالی که قرارداد انتقال زیدان از یوونتوس به رئال مادرید در سال 2001، 76 میلیون یورو (46 میلیون پوند) ارزش داشت. با توجه به اینکه هردوی این انتقالات در منطقه یورو اتفاق افتاده است و هیچ باشگاه انگلیسی هم درگیر نیست، چطور می توان ادعا کرد که رقم کاکا بالاترین بوده؟

لوئیس از لندن

لوئیس عزیز

این واقعیت که پوند در سال 2001 قوی بوده است و اکنون ضعیف، نمی تواند این مساله را توجیه کند که مبلغ قرارداد کاکا بیشتر از زیدان بوده است، بنابراین حق با توست که این شکل گزارش را مورد تردید قرار داده ای، اما مساله عمیق تر از آن چیزی است که به آن اشاره کرده ای. حتی اگر هردوی انتقالات هم در بریتانیا اتفاق افتاده بود، پوند 2001 با پوند 2009 یکسان نبود.

من الان گزارشی از بی بی سی دارم که رکوردهای جهانی نقل و انتقال را نشان می دهد. این فهرست از 1905 و قرارداد هزار پوندی کامن شروع می شود تا 5میلیون پوند مارادونا و 80 میلیون رونالدو (2009). اما ساده لوحانه است اگر بگوییم دستمزد رونالدو 16 برابر مارادونا یا 80 هزار برابر کامن بوده است.

طبق آمارها اگر هزار پوند 1905 را با شاخص قیمت خرده فروشی تعدیل کنیم، اکنون ارزش اش چیزی در حدود 80 هزار پوند می شود و دستمزد 5 میلیونی مارادونا در سال 1984 امروز چیزی حدود 12 یا 17 میلیون پوند ارزش گذاری خواهد شد، اما دستمزد کریستیانو رونالدو در هر صورت به قدری زیاد هست که احتیاج به چک و چانه نداشته باشد.

من مطمئنم که روزنامه ها علاقه چندانی به پرداختن به این محاسبات ندارند، چون که آنها دوست دارند مرتب رکوردهای جدید اعلام کنند. در آینده شاید بهتر باشد همه دستمزدها را به دلار زیمبابوه ای اعلام کنند، آن وقت می توانیم هر روز شاهد نوسان ارقام باشیم.