آرشیو پنجشنبه ۱۵ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۴۲۷۸
بانو
۱۳

چیدمان: آویزان کردن تابلو

آویزان کردن تابلو در محل و با ارتفاع مناسب، علاوه بر حفظ تعادل بصری محیط بر زیبایی آن نیز خواهد افزود. بدین منظور چند نکته را باید مورد توجه قرار داد:

بیشتر آثار هنری اگر همسطح چشم یا کمی پائین تر از آن آویزان شوند، زیباتر به نظر خواهند رسید. البته ارتفاع مورد نظر بسته به محل استفاده از تابلو و همچنین وضعیتی که تابلو در آن وضعیت دید بیشتری دارد (وضعیت نشسته یا ایستاده) متفاوت است. برای مثال تابلوی اتاق کودک باید در ارتفاعی همسطح با چشم او آویزان شود.

اگر تابلو بالای وسیله ای قرار گرفته است، فاصله تابلو تا وسیله باید نصف فاصله تابلو تا سقف باشد. برای نمونه منظور از فاصله تابلو تا مبلی که زیر آن قرار دارد، همان تفاوت ارتفاع آنهاست.

قاعده کلی در آویختن تابلوهای قاب شده فاصله بین مرکز تابلو تا زمین باید یک و نیم متر باشد. به منظور رعایت این قوانین ابتدا باید ارتفاع تابلو را تقسیم بر دو کرد. سپس فاصله سیم یا طناب پشت تابلو را تا بالای تابلو اندازه گرفته و از عدد یادشده کسر و سپس عدد 150 سانتیمتر را به آن افزود.

عدد حاصل، ارتفاع مورد نظر برای کوبیدن میخ را نشان می دهد. بطور تقریبی فاصله میخ تا قسمت بالای تابلو حدود یک سوم ارتفاع تابلو خواهد بود.