آرشیو یکشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۴۲۸۰
فرهنگ و اندیشه
۱۰
فرارو

فراگیری زبان اول

کتاب «فراگیری زبان اول» اثر اوی کلارک، استاد روانشناسی دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا، از سوی انتشارات دانشگاه کمبریج روانه بازار نشر شد.

به گزارش مهر، این کتاب ویرایش دوم این اثر موفق «اوی کلارک» است که به عنوان یک متن تخصصی به فراگیری زبان اول یا اولین زبانی که کودک فرا می گیرد می پردازد.

کلارک در این کتاب یافته های جدید در حوزه های گوناگون موضوعی را مورد بررسی قرار می دهد. او فصلی جدید را در این ویرایش با موضوع فراگیری دو زبان به کتاب افزوده است.

مولف در این اثر به موضوع تاثیر طبقات اجتماعی بر فراگیری زبان نزد کودکان می پردازد. به عبارت دیگر مسئله تفاوت های اجتماعی و طبقاتی در نحوه گفتار کودکان تاثیر می گذارد. این موضوع به نظر بدیهی توسط کلارک به صورت علمی در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب علاوه بر مقدمه و نتیجه در چهار بخش اصلی تنظیم شده است. بخش اول کتاب، «فراگیری زبان: مسائل و پرسش ها» نام دارد که به 6 فصل مختلف تحت عناوین شروع یادگیری، گفت وگو با کودکان، اولین کلمات، صوت در کلمات، کلمات و معانی تقسیم می شود. بخش دوم تعابیر و معانی نام دارد که به 5 فصل تقسیم شده است. ترکیبات اولیه، تعابیر و ساختارهای اولیه، ترکیب واژه ها و به کارگیری ساختارهای پیچیده تر موضوعاتی هستند که در این فصل مورد بررسی قرار می گیرد.

بخش سوم کتاب کاربرد زبان نام دارد که به سه فصل تقسیم می شود. مهارت های گفت وگو، انجام امور با استفاده از زبان و فراگیری دو زبان در آن واحد موضوعاتی هستند که در این بخش از کتاب بدان پرداخته شده است.

بخش چهارم به موضوع فرآیند فراگیری زبان نزد کودکان اختصاص دارد که به دو فصل تقسیم می شود. در این فصل موضوعات تخصصی کردن زبان و تغییر مورد بررسی قرار می گیرد.