آرشیو چهار‌شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۳۴
شهرستان ها
۱۱

در باره روز خراسان شمالی

سید یحیی هاشمی نژاد

در نوزدهم مردادماه سال 1383 خراسان بزرگ که به تنهایی به وسعت یک پنجم کشور بود تقسیم شد و خراسان شمالی و خراسان رضوی و خراسان جنوبی تاسیس شدند و این روز در تاریخ ایران زمین به نام روز ملی استان خراسان شمالی ثبت شد.

از آن روز 5سال می گذرد. محسن نریمان اولین استاندار خراسان شمالی بود (در دولت اصلاحات)، در دوران وی زیرساختهای اداری استان شکل گرفت اما اعتبارات عمرانی استان دست نخورده باقی ماند. دومین استاندار مهندس بهروز همتی در دوران ریاست جمهوری آقای دکتر احمدی نژاد منصوب شد و اجرای طرح های عمرانی و زودبازده و امور فرهنگی از دوران وی آغاز شد.

محمدحسین جهانبخش هم اکنون به عنوان نماینده عالی دولت در این استان نوپا مشغول خدمت است. به دلیل حضور قومیتهای مختلف اعم از ترک و ترکمن و کرد و تات و بلوچ و عرب و... استان خراسان شمالی به عنوان

«گنجینه فرهنگها» شناخته شد اما با اصرار استاندار فعلی این استان بدلیل همسایگی استان خراسان رضوی به «منزلگاه هفتم، گنجینه فرهنگها» لقب گرفته است.

با وجود صنایع مهمی مانند پتروشیمی خراسان، نیروگاه برق شیروان، فولاد اسفراین، آلومینای جاجرم و سیمان بجنورد و... پایه توسعه استان کشاورزی درنظر گرفته شده است.

نه تنها هیچیک از استانداران منصوب شده تاکنون بومی نبوده اند که اکثر مدیران کل ادارات و روسای سازمانها نیز غیربومی بوده و آشنایی آنان با این استان زمان زیادی را که می توانست صرف خدمت شود، هدر داده است و این استان هنوز از استان های محروم کشور و نیازمند برنامه ریزی های درست و دقیق آمایشی و سرمایه گذاری است.

- خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد با استانهای خراسان رضوی، سمنان و گلستان همسایه است و 270کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد.

- خراسان شمالی از 14استان کشور بزرگتر است و از معدود استانهایی است که جمعیت روستایی آن بیش از شهری است.

- سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اعلام کرده است اسناد تاسیس استان را در موزه نگهداری می کند.