آرشیو پنجشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۲۶۵۱
صفحه آخر
۲۰

آخرین سفر استاد

شهریار محمدی

بالاخره روزشمار عمر دکتر محمد نبی سربلوکی به آخر رسید و او راهی آخرین سفر عمرش شد.

او روز سه شنبه چشم بر روی جهان و همه دوست داشتنی هایش بست و دیروز روی شانه دوستدارانش تشییع شد تا در قطعه نام آوران بهشت زهرا (س) آرام بگیرد. سربلوکی شاید برای عامه مردم چهره شناخته شده ای نبود اما اهالی علم و ساکنان کوی دانش او را خوب می شناختند.

او 65 سال پیش در کاشان به دنیا آمد، بعد راهی تهران شد تا از دانشگاه این شهر مدرک کارشناسی خود را در رشته شیمی بگیرد و بعد به آمریکا برود تا در این کشور به تحصیلاتش ادامه دهد و PhD خود را در رشته شیمی فیزیک پلیمرها در سال 1972 از دانشگاه پلی تکنیک نیویورک اخذ کند.

3 سال پس از پایان تحصیلاتش (1975) او پژوهش در حوزه بیوفیزیک را در دانشگاه ایالتی میشیگان آغاز کرد. فعالیت او تا سال 1976 در این دانشگاه به طول انجامید و او از سال 1977 تا 1981در آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا در پاسادنای کالیفرنیا فعالیت داشت.

به گزارش ایسنا، از جمله افتخارات و دستاوردهای علمی و بی شمار استاد سربلوکی می توان به ثبت 6 اختراع، 4 اکتشاف، اخذ 7 گواهینامه تشخیص اختراع از سوی سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در سال های 1975 تا 1981نام برد.

در کارنامه علمی او در مدت فعالیتش در دانشگاه تهران بیش از 20 پایان نامه کارشناسی ارشد و حدود 12 رساله دکتری را برعهده داشت، افزون بر 60 مقاله در مجلات علمی بین المللی با بیش از 250 مورد ارجاعات و بیش از 40 مقاله در مجلات علمی فارسی زبان و افزون بر 7 کتاب فارسی ثبت شده است