آرشیو پنج‌شنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۲۶۵۱
سلامت
۵

تاثیر رایحه اسطوخودوس در کاهش اضطراب زایمان

گروه سلامت: یافته های یک مطالعه نشان می دهد استشمام رایحه اسطوخودوس باعث کاهش اضطراب هنگام زایمان، کاهش ترشح کورتیزول از غده آدرنال و افزایش ترشح سروتونین از دستگاه گوارش می شود.

به گزارش ایسنا، زنان نخست زا هنگام زایمان دچار اضطراب شدیدی می شوند که همین اضطراب، سبب کاهش شانس زایمان طبیعی خواهد شد.

از طرف دیگر، تحقیقات نشان می دهند استشمام رایحه اسطوخودوس منجر به کاهش استرس و اضطراب می شود.

این مطالعه بر روی 121خانم باردار نخست زای مراجعه کننده به اتاق درد بیمارستان های حافظ و زینبیه شیراز که در هفته 37 بارداری یا بیشتر بودند انجام شد.

افراد به دو گروه شاهد و مورد تقسیم شدند. افراد گروه مورد به مدت یک ساعت اسانس اسطوخودوس را استشمام کردند.

پرسش نامه اسپیل برگر توسط افراد هر دو گروه قبل و بعد از رایحه درمانی تکمیل شد. نبض و فشارخون، غلظت پلاسمایی هورمون های کورتیزول، سروتونین و 5 - HIAA، قبل و یک ساعت پس از رایحه درمانی در هر دو گروه اندازه گیری شد.

یافته ها حاکی از آن است که قبل از مداخله، سطح اضطراب و غلظت هورمون ها در هر دو گروه یکسان بود. پس از رایحه درمانی، سطح اضطراب و غلظت کورتیزول گروه مورد به طور معنی داری نسبت به گروه شاهد کاهش و غلظت سروتونین و 5 - HIAA افزایش نشان داد.

غلظت کورتیزول بعد از مداخله در گروه مورد نسبت به گروه شاهد کاهش معنی داری داشت. رایحه بر میزان نبض و فشارخون افراد تاثیری نداشت.

نتایج نهایی بررسی موید این مطلب است که استشمام رایحه اسطوخودوس باعث کاهش سطح اضطراب هنگام زایمان، کاهش ترشح کورتیزول از غده آدرنال و افزایش ترشح سروتونین از دستگاه گوارش می شود.