آرشیو پنجشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۲۶۵۱
اقتصاد
۴

گاز ایران روی دست ترکیه ماند

احتمال پرداخت خسارت 2 میلیارد دلاری ترک ها به ایران

گروه اقتصاد: وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه از احتمال پرداخت خسارت 2 میلیارد دلاری به تهران به دلیل مصرف نکردن گاز تعیین شده در قرارداد با ایران خبر داد.

به گزارش شانا و به نقل از روزنامه تودی زمان به دنبال افزایش 75 درصدی قیمت گاز طبیعی در سال گذشته میلادی، مصرف گاز در ترکیه به طور چشمگیر کاهش یافت. اثرهای منفی بحران اقتصاد جهانی نیز در چند ماه گذشته، سبب کاهش 20 درصدی مصرف گاز در ترکیه شده است. ترکیه که حجم قابل توجهی از نیاز داخلی خود به گاز را از ایران تامین می کند، براساس قرارداد خرید گاز که در ژوئیه سال 2003 به امضای 2 کشور رسید، سالانه 6 میلیارد و 800 میلیون مترمکعب گاز از ایران خریداری می کند. ترکیه سال گذشته میلادی به دلیل مصرف نکردن حجم کامل مورد قرارداد مجبور به پرداخت خسارت 704 میلیون دلاری به ایران شد.ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نتوانسته است 2 میلیارد مترمکعب از کل تعهد خرید گاز خود از ایران را مصرف کند که این مساله موجب خواهد شد تا 2 میلیارد دلار خسارت به تهران پرداخت کند.

مقام های وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه با کشورهای تامین کننده گاز طبیعی دیدارهایی برای درج شرایط "خرید یا پرداخت" در مفاد قرارداد انجام داده اند. این کشور به دنبال یافتن راهی برای فروش گاز وارداتی است؛ از جمله طرح های دولت ترکیه در همسویی با حل مشکل یاد شده می توان به معاف کردن بخش هایی از صنایع کشور از پرداخت "مالیات خصوصی بر مصرف" ترکیه (او.تی.وی) و افزایش نیافتن قیمت گاز طبیعی تا پایان سال اشاره کرد. ترکیه سال گذشته بهای گاز مصرفی در بخش خانگی را 73 درصد و بخش صنعتی 75 درصد افزایش داد که این کار به کاهش مصرف گاز از سوی مصرف کنندگان ترک منجر شد. دولت ترکیه در واکنش به این رخداد اعلام کرد: بهای گاز پس از ماه ژانویه کاهش می یابد. با وجود کاهش 40 درصدی قیمت گاز، فروش آن در ترکیه همچنان روند کاهشی دارد.