آرشیو یکشنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۲۶۵۹
جامعه
۱۷

انجام پیوند مغز استخوان در مراکز استان ها

گروه جامعه: رئیس هیات امنای ارزی وزارت بهداشت از اجرای تفاهم نامه گسترش مراکز پیوند مغز استخوان از مهرماه خبر داد و گفت: به این ترتیب در مراکز انتقال خون استان های بزرگ، دستگاه های آماده سازی پیوند مغز استخوان متمرکز می شود.

ابراهیم متولیان در گفتگو با ایسنا، با اشاره به آماده شدن تفاهم نامه سه جانبه میان هیات امنای ارزی، معاون سلامت وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون به منظور گسترش مراکز پیوند مغز استخوان در کشور، افزود: در این تفاهم نامه تلاش شد تا استان ها با شیوع بیشتر بیماری برای راه اندازی مراکز پیوند مغز استخوان در نظر گرفته شوند.

وی با بیان این که پیوند مغز استخوان باید در مراکز درمانی مجهز و از سوی کادر پزشکی مجرب انجام شود، ادامه داد: به این ترتیب در مراکز انتقال خون استان های بزرگ مانند تهران، اصفهان و شیراز دستگاه های آماده سازی پیوند مغز استخوان متمرکز می شود.

متولیان اظهار کرد: هیات امنای ارزی وزارت بهداشت بخشی از هزینه هایی که تاکنون نیز می پرداخته را تقبل کرده است. از معاونت سلامت نیز برای داروها و حمایت بیشتر از پیوند مغز استخوان کمک گرفته می شود و آماده سازی و دستگاه های لازم هم توسط سازمان انتقال خون صورت می گیرد.

وی پیوند مغز استخوان را نجات بخش بسیاری از بیماری ها بویژه از نوع سرطانی عنوان کرد و با اشاره به حمایت مالی هیات امنای ارزی وزارت بهداشت از این پیوند، گفت: پیوند مغز استخوان در گروه بیمه ها نیست و جزو موارد ستاره دار است. هیات امنای ارزی تمام پیوندهای مغز استخوان انجام شده در کشور را حمایت می کند وانعقاد این تفاهم نامه تنها قدمی است در جهت گسترش مراکز پیوند و با متمرکز شدن این امر، هزینه های پیوند نیز کاهش می یابد.

رئیس هیات امنای ارزی وزارت بهداشت، تصریح کرد: هزینه انجام پیوند مغزاستخوان در بیماری های مختلف متفاوت است، اما هر پیوند مغز استخوان بین 8 تا 20 میلیون تومان هزینه به دنبال دارد. این در حالی است که هزینه انجام هر پیوند مغز استخوان در آمریکا 100 هزار دلار است.