|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 در    جستجو:  
روزنامه جام جم88/6/25: سفر به دنياي خيالي
magiran.com  > روزنامه جام جم >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4030
پنج شنبه دوم مرداد ماه 1393



خدمات سايت




 
MGID2835
magiran.com > روزنامه جام جم > شماره 2662 25/6/88 > صفحه 9 (راديو و تلوزيون) > متن
 
      


سفر به دنياي خيالي
نگاهي به سريال پنجمين خورشيد

نويسنده: مهدي تهراني


    روايت زندگي آدمي آن هم در جهاني كه بظاهر واقعي نيست يا دست كم متعلق به آينده است در كنار روايت زندگي او در زمان حاضر، از آن تيغ هاي دولبه براي كارگردان به حساب مي آيد.
    
    بديهي است دستكاري كردن زمان و مكان اگر با يك نوشته قوي و سرشار از ظرفيت هاي دراماتيك همراه باشد، كار روايتي زيبا و دلنشين و در خور به دست مي آيد و در غير اين صورت مسلما چنين قصه اي آنقدر به پراكنده گويي دچار مي شود كه بيننده و تماشاگر از همان ابتدا رهايش خواهد كرد.
    پنجمين خورشيد با توجه به توضيح بالاچنين ساخت و سازي دارد. كاراكتر محسن با همراهي چند ايده كه بايد پرداخت شوند در 2 موقعيت قرار مي گيرد. اين ايده البته ابتداي كار به 2 قسمت و بخش عمده تقسيم و به تماشاگر معرفي شده است. اول اين كه او مجبور به انجام يك بزه مي شود. سرقتي كه اگر چه خود مبدع انجامش نيست، اما به پاي او گذاشته شده است؛ چرا كه محسن با شانتاژ و تحريك رفيقش كه همايون نام دارد دست به سرقت مي زند؛ عملي كه در انجامش تنها نيست و همايون هم در اين سرقت همراه محسن بوده است.
    
    ظرفيت داستاني ديگر كه البته قلب داستان به معناي عام هم مي تواند باشد، همانا قضيه خانوادگي اوست.
    
    محسن خواهري به نام مريم دارد كه قصد ازدواج دارد و وصلت او با شخصي است كه حداقل در يك پارامتر، تفاوت اساسي با مريم دارد، چرا كه سن و سال انوش بسيار بيشتر از مريم است و همين مهم، اصلي ترين دليل مخالفت محسن با ازدواج خواهرش با او بوده است؛ مخالفتي كه البته سرانجامي نداشته و اين دو با هم عروسي مي كنند.
    
    اين دو هر كدام جاي محكمي در بستر اصلي و در روند شكل گيري داستان براي خود دست و پا كرده اند و تا اينجاي كار خوب پرداخت شده اند. محسن در زمان حاضر با 2 مشكلش مشغول است. زمان به نفع او نيست و مكان هم. حالادر موقعيتي تخيلي محسن به 2 دهه جلوتر پرتاب مي شود. اين تغيير مكان و زمان مي تواند دست كارگردان را، هم ببندد و هم باز بگذارد. در مورد ظرفيت دوم مهم ترين شانس همان بهره گيري از رگه هاي كميك در روايت تخيلي است و اصلادر ذات چنين موقعيت هايي، وارد كردن رگه هاي كمدي منطقي است و مي تواند به روند شكل گيري داستان مساعدت كند. هر چند اين تفاوت زماني و مكاني به هر حال بايد با يك نمادي هم به تماشاگر شناسانده شود كه هم منطقي جلوه گري كند و هم اين كه به باور پذير شدن تماشاگر بينجامد. اصلادر همين راستاست كه اگر نوع روايت كمي تا قسمتي عميق و سرشار از معما هم باشد، باز هم به واسطه باورپذيري تماشاگر او سريال را پيگيري و تعقيب خواهد كرد كه همانا نشانه موفق بودن كار مي تواند به حساب آيد.
    
    از منظر همين عمق و مفاهيم مستتر و حتي رونمايي پنجمين خورشيد نيز مي توان به انگاره هايي دست پيدا كرد كه متعلق به همان 2 ظرفيت ابتدايي باشند. محسن و خانواده اش به عنوان جزئي از اجتماع در اين سريال نمادهايي را روايت مي كنند كه اولينش مساله فراگير فقر است، انگاره اي كه دستمايه بسياري از آثار در حوزه ملودارم مي تواند باشد. محسن و خانواده اش طي سريال افرادي شناسانده مي شوند كه با اين معضل آشنايند و اصلاهمين مشكل باعث مي شود كه آنها به سوي تبهكاري يا بزه سوق پيدا كنند. اگرچه ممكن است ته دل هرگز رضايتي از رفتن به سمت و سوي بزه نداشته باشند. همچنان كه در يكي از بازگشت هاي محسن از زبان خود او و كاراكتر هما مي شنويم كه اگر زمان به گذشته برگردد مي توان برخي از اتفاقات بد را جبران كرد.
    
    يك كاركرد ديگر اين رها شدن در زمان آينده و بازگشتش را مي توانيم جداي از مضمون محتوا به پردازش شخصيت ها و كاراكتر ربط دهيم. وقتي يك كاراكتر در 2 بازه زماني و مكاني قرار است تعريف شود و آنچه انجام مي دهد داستانك هايي است كه سرانجام قصه اصلي را شكل مي دهند، طبيعي است با پشتوانه يك متن قوي دست سازنده را براي پردازش بازتر خواهد گذاشت.
    
    اين روش مي تواند حتي چند لايه بودن ماجرا را نيز براي بيننده سرند كند؛ يعني اگر محسن يك سارق جلوه گري مي كند در لايه هاي زيرين و با پرداخت بيشتر مي شود دريافت اين جوان اگرچه اعمالي نادرست انجام داده، ولي به سبب پاره اي معضلات اجتماعي و خانوادگي و ناخواسته به سمت چنين گرداب هايي هدايت شده و چه بسا اگر واقعه اي هرچند ساده در زندگي اش رخ مي داد مي توانست به سمت كامل شدن هم گام بردارد.
    
    به هر روي آنچه در پنجمين خورشيد مي بينيم 2 مكان واقعي و غيرواقعي (حالااسمش را مكان خيالي بگذاريم) و 2 زمان اين گونه روبه روي ما مي گذارد. اگر بتوانيم با 2 يا 3 شخصيت هم تعامل پيدا كنيم، آن وقت است كه اين سريال توانسته به نوعي موفق جلوه گري كند و اگرنه (به دليل همان پردازش مبتني بر واقعيت و تخيل ) بايد گفت تمام قصه ها و داستانك ها با وجود داشتن چنين ميدان وسيعي آن قدر سست بنيان نهاده شده بودند كه از ظرفيت ايشان به خوبي استفاده نشده است. درونمايه اصلي پنجمين خورشيد را هر چه در نظر بگيريد باز هم مضامين فلسفي و مضامين اجتماعي جلوه گري بيشتري براي تماشاگر دارند. مضامين فلسفي اگر تماشاگر را با معماهاي بيشتر و جواب هاي كمتر رودررو مي كنند، اما همان مضامين اجتماعي مي توانند بار مضامين فلسفي را بر دوش بكشند و به شكلي سريال را به سرمنزل مقصود برسانند. بايد ديد استفاده از اين ظرفيت ها بويژه در بازگشت هاي محسن از آينده چگونه كاربري خواهند داشت؟ آيا اين بازگشت ها تعامل و همذات پنداري تماشاگر را بيشتر خواهد كرد و به پرسش هاي او پاسخ خواهد داد؟ اگر اين اتفاق بيفتد آن وقت است كه مي توانيم بگوييم پنجمين خورشيد حداقل مضامين اجتماعي اش مورد قبول تماشاگر است.
    
    سفر به دنياي خيالي / نگاهي به سريال پنجمين خورشيد مهدي تهراني
    


 روزنامه جام جم، شماره 2662 به تاريخ 25/6/88، صفحه 9 (راديو و تلوزيون)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 713 بار
    



آثار ديگري از "مهدي تهراني"

  گفتگو با كارگردان نمايش زخم مدينه / القاي فكر فاطمي
مهدي تهراني، رسالت 18/2/91
مشاهده متن    
  تئاتر پول دارد اما به دست بازيگران نمي رسد! / گفتگو با مهوش افشارپناه، بازيگر تئاتر و تلويزيون
مهدي تهراني، رسالت 14/2/91
مشاهده متن    
  نگاهي به يك نمايش ديني
مهدي تهراني، رسالت 13/2/91
مشاهده متن    
  نگاهي به نمايش اژدهاك
مهدي تهراني، رسالت 28/1/91
مشاهده متن    
  نگاهي به نمايش اتوبوس
مهدي تهراني، رسالت 24/1/91
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
وطن امروز
 پيشخوان
مجله الجمعيه العلميه الايرانيه للغه العربيه و آدابها
متن مطالب شماره 30، 1393را در magiran بخوانيد.

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1393-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.
 

 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655

فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!

توصيه می کنيم هنگام استفاده از اين سايت یه ويژه در هنگام جستجو از مرورگر IE استفاده کنيد.
 

تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است