آرشیو پنجشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۲۶۶۳
اقتصاد
۴

از 527 تا 790 هزار تومان

میزان عیدی امسال کارگران اعلام شد

گروه اقتصاد: رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور گفت: اگر حداقل دستمزد افزایش نیابد، کارگران در پایان سال باید حداقل 5 میلیون و 270 هزار و 400 ریال و حداکثر 7 میلیون و 900 هزار ریال عیدی دریافت کنند.

به گزارش مهر، محمد پارسا در خصوص نحوه تعیین و میزان عیدی کارگران برای پایان سال 88، گفت: بر اساس قانون کار، کارگران باید حداقل 2 ماه و حداکثر 3 ماه حداقل حقوق تعیین شده توسط شورای عالی کار را به عنوان عیدی از کارفرمایان و واحدهای تولید دریافت کنند. وی افزود: بر این اساس، کارگران باید در ماه های پایانی سال جاری حداقل 5 میلیون و 270 هزار و 400 ریال و حداکثر 7 میلیون و 900 هزار ریال عیدی دریافت کنند.

پارسا در ادامه گفت: متاسفانه در هر سال مشاهده می شود که در بسیاری از واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی به کارگران عیدی پرداخت نمی شود و اگر هم چیزی پرداخت شود بر اساس نظر و تمایل کارفرما صورت می گیرد.وی اضافه کرد: بدیهی است در این حالت کارفرما باتوجه به منافع خود هرچقدر که بخواهد به کارگر می پردازد به نحوی که در بسیاری از موارد کارگران تا 50 درصد عیدی مصوب قانون و شورای عالی کار را نیز نمی گیرند.این مقام مسوول در حوزه کارگری تصریح کرد: به دلیل عدم نظارت دقیق و اجرای قانون کار، برخی کارفرمایان از ابتدا برگ تسویه پایان کار و قرارداد همکاری را به دست کارگر می دهند و تعهد می گیرند که وی از کارفرما یا واحد تولیدی هیچ طلبی ندارد. به گفته پارسا، اگر حداقل دستمزد امسال براساس بند (ب) صورتجلسه پایان سال گذشته شورای عالی کار که به امضای نمایندگان کارگری نیز نرسید افزایش یابد میزان عیدی پایان سال نیز به همان نسبت باید افزایش داده شود.

براساس این گزارش، کارفرمایان مکلف هستند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل 60 روز آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.بدیهی است مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند، ضمنا براساس تبصره یک ماده واحده مذکور، مبلغ پرداختی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده اند، باید به ماخذ 60 روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود.