آرشیو پنجشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۸۸، شماره ۱۸۹۹
استان ها
۲۴

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز خبر داد:تمایل سرمایه گذاران خارجی برای ساخت نیروگاه برق در تبریز

اسد فلاح

تبریز: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز گفت: بخش خصوصی می تواند با سرمایه گذاری در بخش تولید انرژی از پسماندهای کلانشهر تبریز مشارکت کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز، رسول موسایی با اشاره به اینکه تولید انرژی از پسماندها با ساخت نخستین نیروگاه برق با استحصال گاز متان صورت می گیرد، افزود: از معضلات شهری باید به عنوان یک فرصت برای توسعه استفاده کرد.

وی با بیان اینکه افزایش جمعیت و توسعه روز افزون شهرها، همواره با افزایش حجم تولید زباله به خصوص زباله های خانگی همراه بوده است، افزود: این موضوع شهرداری ها را در زمینه جمع آوری و دفن زباله با چالش جدی مواجه کرده است.

موسایی اظهار کرد: در سایه فناوری های نو، در کنار استفاده از پسماند برای تولید انرژی برق، با تفکیک موادی از زباله که به عنوان پسماندهای خشک شناخته شده اند، امکان بازیافت این پسماندها به صورت کاغذ، مواد پلاستیکی و بازگشت مجدد آنها به چرخه تولید و مصرف فراهم می شود.

وی در ادامه از ابراز علاقه مندی سرمایه گذاران خارجی نسبت به سرمایه گذاری در طرح استحصال گاز متان از پسماندها برای تولید برق با بازدید هیات های کارشناسی چند شرکت از کشورهای آلمان و ترکیه از زباله گاه مرکزی تبریز خبر داد و از شرکت های ایرانی خواست با مطالعه و بررسی این طرح در ساخت نیروگاه برق مشارکت کند.

موسایی سرمایه مورد نیاز برای ساخت این نیروگاه در محدوده روستاهای اسپیران و آناخاتون را که محل دفن زباله کلانشهر تبریز هستند، بالغ بر 100میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: جذب مشارکت بخش خصوصی برای ساخت این نیروگاه در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی صورت می گیرد.