آرشیو چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۳۱
بین الملل
۲۳

اعلام آمادگی کره شمالی برای بازگشت به مذاکرات هسته ای

گروه بین الملل رهبران کره شمالی در پایان مذاکرات مهم با شریک اصلی شان در خاور دور برای ادامه مذاکرات هسته ای ابراز علاقه کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «کیم یونگ ایل»، رهبر کره شمالی پس از دیدار «ون جیابائو» نخست وزیر چین گفت: در صورتی که ابتدا با امریکا مذاکراتی را برگزار کند، حاضر خواهد بود به میز مذاکرات هسته ای 6 جانبه بازگردد.

در این حال یک منبع کره ای گزارش داد که به نظر می رسد که کره شمالی در مراحل نهایی احیای کارخانه های تولید «پلوتونیوم» خود که قبل از ترک فرایند 6 جانبه هسته ای آن را تعطیل کرده بود، قرار گرفته است.

ایل اظهار کرد: روابط خصمانه کره شمالی و امریکا باید بدون شکست و از طریق مذاکرات دو جانبه به روابطی صلح آمیز تبدیل شود.

خبرگزاری شینهوا در کشور چین که نشست 6 جانبه را میزبانی می کند گزارش داد که رهبر کره شمالی و نخست وزیر چین درباره موضوع هسته ای کره شمالی به اتفاق نظر مهمی دست یافتند. نخست وزیر چین نیز در این گفت وگوها بر عاری سازی منطقه از سلاح های هسته ای تاکید کرده است.

در این مذاکرات ون جیابائو نخست وزیر چین از تعهدات کره شمالی برای عاری سازی منطقه شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای و حضور در مذاکرات چند جانبه از جمله نشست شش جانبه تقدیر کرد و گفت: چین از هیچ تلاشی برای تحقق هدف عاری سازی منطقه از سلاح های هسته ای و حفظ صلح و ثبات و توسعه آسیای شمال شرقی دریغ نخواهد کرد.