آرشیو چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۳۱
بین الملل
۲۳

اعلام مبارزه سراسری زلایا علیه کودتاچیان هندوراس

گروه بین الملل مانوئل زلایا، رهبر چپگرا و رئیس جمهور برکنار شده هندوراس پس از دریافت یک پیام دوپهلو از حکومت کودتاچیان، اعلام کرد فقط با گسترش تظاهرات ها و مقاومت مردمی، حکومت کودتاگران برچیده خواهد شد.

به گزارش آژانس خبری ونزوئلا، زلایا تاکید کرد مقاومت باید تا احیای قانون و حقوق مدنی شهروندان هندوراسی که از سوی کودتاچیان نقض شده است، ادامه یابد. وی که در تماس با نشست جبهه ملی مقاومت ضد کودتا در تگوسیگالپا، پایتخت این کشور سخن می گفت، همه اعضای مقاومت در سراسر هندوراس را دعوت به ادامه اعتراضات مسالمت آمیز کرد.

زلایا با درخواست از دولت کودتاچی هندوراس برای لغو حالت فوق العاده این شرایط را توهین به عزت مردم این کشور دانست و اطمینان داد در این وضعیت نمی توان مذاکراتی صادقانه برگزار کرد.

زلایا در عین حال تاکید کرد که مردم هندوراس انتخابات آتی را که از سوی کودتاچیان و بدون بازگشت وی به قدرت برگزار شود، به رسمیت نخواهند شناخت.

این در حالی است که روبرتو میچلتی، رئیس جمهور وقت هندوراس برای نخستین بار از احتمال بازگشت مانوئل زلایا به قدرت خبر داد اما وی در عین حال گفت: روند ازسرگیری مذاکرات با زلایا آغاز شده است اما این مذاکرات منوط به چند شرط است که یکی از شروط حاضر شدن زلایا در دادگاه هندوراس است تا به اتهام های مطروحه مبنی بر تخطی از قانون اساسی و فساد مالی پاسخ دهد.بحران سیاسی در هندوراس پس از خلع زلایا از سمت ریاست جمهوری و بیرون راندن وی از کشور آغاز شد که تاکنون نیز ادامه دارد.دولت موقت هندوراس همچنین از پایان حالت فوق العاده در این کشور خبر داد.