آرشیو چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۳۱
ایران اقتصادی
۷

تلاش مخفیانه عرب ها برای حذف دلار

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت طی گزارشی از مذاکرات محرمانه کشورهای عربی خلیج فارس با کشورهای روسیه، چین، ژاپن و فرانسه برای حذف دلار از معاملات نفتی خود خبر داد.روزنامه انگلیسی ایندیپندنت طی گزارشی اعلام کرد: کشورهای عربی واقع در حاشیه جنوبی خلیج فارس به طور محرمانه درحال انجام مذاکراتی با روسیه، چین، ژاپن و فرانسه برای جایگزینی سبدی از ارزها به جای دلار در معاملات نفتی خود هستند. این خبر از قول منابع بانکی در کشورهای عربی جنوب خلیج فارس و همچنین منابع بانکی هنگ کنگ نقل شده است. ایندیپندنت در ادامه گزارش خود نوشت: مذاکرات مخفیانه ای توسط وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی کشورهای روسیه، چین، ژاپن و برزیل برای تهیه طرحی در این زمینه انجام شده است. فرانسه نیز در این مذاکرات شرکت داشته است. مقامات امریکا از این مذاکرات آگاه هستند اما در جریان جزئیات مذاکرات نیستند و قصد دارند با آن بشدت مقابله کنند.کشورهای عربی پیشنهاد کرده اند طی فرایندی 9 ساله تدریجا کلیه معاملات نفتی خود را بر پایه سبدی از ارزها از جمله یوان چین،ین ژاپن، یورو، طلاو پول واحد عربی انجام دهند. ایران نخستین کشوری است که دلار را از معاملات نفتی خود حذف کرده است. دلار طی سال های اخیر

افت و خیزهای گسترده ای داشته و این مسئله برنامه های اقتصادی کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده و باعث تغییرات متوالی در قیمت سایر کالاها در عرصه بین الملل شده است. سال گذشته کاهش ارزش دلار به 60/1 دلار در برابر هر یورو منجر به بروز تورمی کم سابقه در سطح جهان شد. در حالی که ایران دلار را از معاملات نفتی خود حذف کرده، تحلیلگران غربی معتقدند حذف دلار از بازار نفت به آسانی امکان پذیر نیست.

دلار باز هم سقوط کرد

به دنبال انتشار خبر روزنامه ایندیپندنت در خصوص تصمیم کشورهای عربی برای فروش نفت خود با ارزهای غیر دلاری، ارزش دلار امریکا در برابر یورو برای سومین روز متوالی کاهش یافت. به گزارش بلومبرگ، ارزش دلار در برابر 15 ارز معتبر بین المللی کاهش یافت.