آرشیو چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۳۱
توسعه
۸
اقتصاد جهان

صندوق بین المللی پول بحران را تشدید کرد

مرکز مطالعات اقتصادی واشنگتن در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد، سیاست های صندوق بین المللی پول پس از آغاز بحران مالی و اقتصادی موجب تشدید این بحران در بسیاری از کشورهای جهان شده است. به گزارش گاردین، بر اساس بررسی مرکز مطالعات اقتصادی واشنگتن از 41 کشور جهان که کمک های مالی صندوق بین المللی پول را دریافت کرده و سیاست های این نهاد مالی را پس از بحران مالی و اقتصادی اجرا کرده اند، مشخص شد سیاست های این صندوق در 31 کشور جهان موجب تشدید بحران مالی شده است.

بر اساس این گزارش، در بسیاری از موارد گزارش های صندوق بین المللی پول در خصوص رشد اقتصادی کشورهای جهان فراتر از حد تصورات و کاملا خوشبینانه تنظیم شده است. در اکثر موارد بررسی شده، کمک های مالی و سیاست های اقتصادی صندوق تاثیر کوتاه مدت و ناچیزی بر رشد اقتصادی کشورهای جهان داشته است. در نیمی از کشورهای مورد بررسی، رشد واقعی اقتصادی این کشورها حداقل 7 درصد کمتر از پیش بینی های صندوق بین المللی پول بوده است.

بر اساس گزارش این موسسه، بحران مالی و اقتصادی جهان تاثیر منفی شدیدی بر کشورهای در حال توسعه داشته و موجب کاهش صادرات، سرمایه گذاری خارجی و مهاجرت خارجی شده است.