آرشیو چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۳۱
ایران زمین
۱۹

کاهش 30 درصدی مسافران وگردشگران شهر اصفهان

مهسا جزینی

اصفهان – آمارها حاکی ازکاهش 30درصدی مسافران و گردشگران به دلیل خشکی زاینده رود است.براساس آمار شمار مسافران کمپ و مهمانپذیرها وهتل های شهراصفهان درمقایسه با سال گذشته 30 درصد کاهش یافته و از سوی دیگرهمین میزان بازدید کنندگان حاشیه رودخانه تقلیل یافته اند. به دلیل بی آبی زاینده رود درحال حاضرشهروندان از کوه صفه به عنوان مکان تفریحی و گردشگری بیشتر استفاده می کنند. همچنین 40درصد از ظرفیت چاه های تامین کننده آب فضای سبز شهر اصفهان کاسته شده است.

حسن محمدزاده، رئیس اتحادیه هتلداران اصفهان نیز خشک شدن زاینده رود را به عنوان عاملی تاثیرگذار بر کاهش میزان ورود گردشگران به استان اصفهان برشمرد.

وی در رابطه با مشکلات ایجاد شده به واسطه خشک شدن زاینده رود گفت: یکی از مهمترین مشکلات صنعت گردشگری اصفهان خشک شدن زاینده رود است که تاثیر قابل توجهی درکاهش میزان گردشگران ورودی به این استان داشته است.

وی تصریح کرد: بیش از 50 درصد گردشگران برای استفاده از اکوسیستم طبیعی زاینده رود به این استان سفرمی کردند که متاسفانه خشک شدن زاینده رود کاهش گردشگران ورودی به این استان را به دنبال داشته است.

محمدزاده افزود:زاینده رود ازمهمترین جاذبه های گردشگری شهر اصفهان به شمار می رود که درکنار سایر جاذبه های تاریخی و طبیعی استان هر ساله شمار زیادی از گردشگران را به این شهر جذب می کرد. این امر گردشگری اصفهان را با رکود مواجه کرده است و در این میان هتلداران استان بیش از سایرین متضرر شده اند.

منصور باقرصاد معاون خدمات شهری اصفهان نیزگفت: اهمیت زاینده رود با طول 400 کیلومتر برای هیچ کس پوشیده نیست و سالیان طولانی باعث آبادانی، نشاط وسرزندگی شهر اصفهان و شهرهای متعدد بوده است.

معاون خدمات شهری شهرداری ابعاد روانی و اقتصادی زندگی شهروندان را وابسته به زاینده رود دانست و اظهار داشت: با توجه به این که آب رودخانه بخش بزرگی از صنعت از جمله پالایشگاه، نیروگاه و ذوب آهن راحیات می دهد نه تنها براقتصاد شهر تاثیرگذار است بلکه در این حوزه کشور را نیز جوابگو است.

وی تامین آب شرب 4 میلیون جمعیت، فضای سبز و باغات از زاینده رود را مهم خواند و ادامه داد: هنگامی که یک عنصر اصلی و اساسی مهم گردشگری در اصفهان از بین برود به اقتصاد این کلانشهر زیان خواهد رسید.