آرشیو یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۸، شماره ۲۶۹۹
فرهنگ و هنر
۱۶

در فهرست رویدادهای فرهنگی جهان در سال 2010

یونسکو هزارمین سال سرایش شاهنامه را ثبت کرد

گروه فرهنگ و هنر: «هزارمین سال پایان سرایش شاهنامه» در یکصدوهشتادویکمین اجلاس اجرایی یونسکو با اکثریت آرا ثبت شد.

دبیرکل بنیاد فردوسی با اعلام این خبر به ایسنا گفت: ثبت هزاره «شاهنامه» از سوی بنیاد فردوسی پیشنهاد شد و کمیسیون ملی یونسکو در ایران، مراحل اجرایی ثبت این پرونده را در فهرست مفاخر و رویدادهای فرهنگی، علمی و هنری جهانی در سال 2010 میلادی پیگیری کرد.

به گفته یاسر موحد فرد برنامه های ثبت «هزارمین سال سرایش شاهنامه» از اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز شده بود و با پذیرش و همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان 2 نهاد متولی فرهنگی، مجوزهای رسمی برای ثبت در یونسکو را دریافت کردیم.

وی افزود: پرونده «ثبت هزاره سرایش شاهنامه»، با رای قاطعی به ثبت رسید و به همین منظور، برنامه هایی را در سال 2010 خواهیم داشت و در نشستی خبری در ماه جاری، تمام برنامه های آن را اعلام می کنیم.

قرار است نگاره های شاهنامه های کهن از جمله شاهنامه بایسنقری، شاهنامه رشیدا و شاهنامه طهماسب که برای نخستین بار به سفارش بنیاد فردوسی، توسط سعید محمودی ازناوه عکاسی شده و به صورت تابلوهایی منتشر شده است، در قالب نمایشگاهی رونمایی شود.

همچنین فریدون جنیدی که اواخر سال 86، پیشنهاد نامگذاری سال 88 را به عنوان سال «فردوسی» به مناسبت هزاره «شاهنامه» داده بود، در این باره به ایسنا گفت: شاهنامه با دو بیت «سرآمد کنون قصه یزدگرد / به ماه سپندارمذ، روز ارد/ ز هجرت شده پنج هشتاد بار / که پیوستم این نامه نامدار» پایان می پذیرد. پیداست که پنج هشتادبار، برابر با 400 هجری است و چون در ایران باستان، روزهای ماه را نمی شمردند و هر روز برای خود نامی داشت، روز 25 هرماه را روز ارد می نامیدند.

این شاهنامه پژوه و مدیر بنیاد نیشابور یادآور شد: پس روز پایان یافتن «شاهنامه»، 25 اسفند سال 400 هجری است که اکنون اگر سال 400 هجری را به سال خورشیدی برگردانیم، برابر می شود با سال 388 خورشیدی و از آفتاب روشن تر است که سال 1388 سال هزاره پایان یافتن «شاهنامه» است.