آرشیو یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۸، شماره ۴۳۵۱
صفحه آخر
۲۴

گپ و گفت علیرضا سجادپور مدیرکل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد: ما نقشی در اکران فیلم ها نداریم

مژده شرقی

در حاشیه اکران فیلم «صداها» در گروه فرهنگی و مسائلی که پیرامون مرزبندی سینما به دسته ها و گروه های مختلف به وجود آمد، بسیاری از سینماداران و سینماگران نقش ویژه ای برای شورای نظارت و ارزشیابی سینمای ایران در مورد اکران فیلم ها قائل هستند. به همین بهانه گفت وگویی با سجادپور مدیرکل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام دادیم.

■ آقای سجادپور، شما با نامگذاری سینمای فرهنگی و غیرفرهنگی موافقید؟

من با این خط کشی ها همیشه مخالف بودم. اصلا معنا و مفهوم فرهنگی و غیرفرهنگی در سینما این است که هر فیلم بدون مخاطب را فیلم فرهنگی و هر فیلم پرفروش و تجاری را غیرفرهنگی می نامیم. ما با این نام گذاری به شعور مخاطب توهین می کنیم. یعنی می گوییم فیلمی که مخاطب علاقه مند دیدن آن است و لذت می برد، فیلم غیرفرهنگی و فیلمی که رغبتی برای دیدن آن ندارد فرهنگی است. باید اجازه بدهیم مخاطب خودش به این تشخیص برسد چه فیلمی خوب و چه فیلمی نامطلوب است.

■ ارشاد چه نقشی در اکران فیلم ها و حمایت از آنها دارد؟

ما نقشی در اکران فیلم ها نداریم. شورای اکران، شورایی کاملا صنفی و غیردولتی است. ما ناظری در این شورا داریم که تنها نقش مشاور و هماهنگی با ارشاد و شورای صنفی را دارد. البته در مورد مرزبندی فیلم های سینمایی که شورای صنفی هم اخیرا به مشکل برخورده، قرار است جلسه ای تشکیل شود و من هم در این جلسه حضور دارم. اگر شورای صنفی راه حلی برای این مشکل پیدا نکرد، ما وارد عمل می شویم.

■ تخلفاتی که سینماداران در زمینه اکران فیلم ها انجام می دهند چطور؟ مربوط به ارشاد است یا شورای صنفی؟

اگر سینماگران در زمینه اکران فیلم هایشان تخلفی دیدند باید به ما اطلاع دهند تا پیگیری کنیم. اما باقی قضایا برعهده شورای صنفی است. باید بپذیریم که یک سری از فیلم های ما مخاطب خاص هستند، اگر این مسئله را بپذیریم و برای همین تعداد اندک و مخاطبانشان احترام قائل شویم مطمئنا پیگیری موضوع زودتر پیش می رود.