|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه جام جم88/8/20: اعتراض ايران به قطع شبكه تلويزيوني العالم
magiran.com  > روزنامه جام جم >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 5244
سه شنبه 15 آبان 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2835
magiran.com > روزنامه جام جم > شماره 2708 20/8/88 > صفحه 1 (صحفه اول) > متن
 
      


اعتراض ايران به قطع شبكه تلويزيوني العالم



گروه سياسي: قطع غيرقانوني شبكه العالم از2 ماهواره نايل ست و عرب ست واكنش وزيرامورخارجه را در مراسم توديع و معارفه سخنگويان سابق و جديد وزارت خارجه به دنبال داشت.
    منوچهر متكي در اين مراسم خواستار برخورد با رسانه ها و شبكه هايي شد كه عنوان عربي دارند، ولي در خدمت صهيونيسم و ضد اسلام هستند.
    وي در اين باره گفت: قطع غيرقانوني همكاري با شبكه العالم تصميم درستي نبوده و موضوع بايد مورد بررسي بيشتر قرار گيرد، زيرا چنين اقداماتي منافع امت اسلام و عرب را به مخاطره مي اندازد.
    وزير امور خارجه با اشاره به شبكه هايي كه عنوان عربي داشته و برخلاف منافع جهان اسلام گام برمي دارند، اظهار كرد: ما مي توانيم براحتي اين گونه شبكه ها را كه در خدمت رژيم صهيونيستي و ضد اسلام هستند، معرفي كنيم.
    متكي تاكيد كرد: براساس معاهدات اتحاديه هاي ارتباطي اين موضوع از نظر حقوقي قابل پيگيري است و مي خواهيم قبل از چنين اقداماتي، مديران اين دو شبكه تجديد نظر كنند.
    پخش برنامه هاي شبكه خبري العالم از سوي 2 ماهواره نايل ست و عرب ست از روز سه شنبه 12 آبان و به دنبال نشست وزيران اطلاع رساني كشورهاي عربي در عربستان سعودي در حركتي هماهنگ و غير معمول بدون هيچ دليلي قطع شد.
    عرب ست در تملك اتحاديه عرب و مقر آن در رياض عربستان سعودي است و مصري ها نيز مالك ماهواره نايل ست هستند.
    شبكه العالم كه از سال 2003 از سوي صدا و سيماي جمهوري اسلامي راه اندازي شده است، يكي از محبوب ترين رسانه هاي تلويزيوني عرب زبان به شمار مي آيد و ظاهرا همين افزايش مخاطب، كشورهاي عربي بويژه عربستان سعودي را نگران كرده است بخصوص اين كه شبكه العالم برخلاف ديگر شبكه هاي عربي كه معمولاوهابيون آنها را اداره مي كنند به وسيله شيعيان اداره مي شود.
    روزنامه آمريكايي لس آنجلس تايمز در گزارشي كه درباره علت قطع شبكه العالم تهيه كرده به دلايل سياسي و روابط نامناسب ايران و عربستان اشاره مي كند و مي نويسد: احمد انيس، مدير اجرايي ماهواره نايل ست دليل اين اقدامشان را عمل نكردن شبكه العالم به تعهدات خود در قبال ماهواره نايل ست دانسته است، اما رئيس دفتر جهاني ماهواره در مصر مي گويد، مسوولان اداره كننده ماهواره نايل ست به او اطلاع داده اند كه تصميم به قطع پخش شبكه جهاني العالم از سوي اين ماهواره تصميمي بوده است كه از سوي مقامات دولت مصر به نايل ست ابلاغ شده است.
    لس آنجلس تايمز در ادامه مي نويسد: كشورهاي عربي منطقه بويژه مصر و عربستان از نفوذ رو به گسترش ايران در منطقه خاورميانه نگرانند... برخي از منابع نزديك به دولت مصر هم مي گويند پشت پرده توقيف شبكه العالم فشارهاي دولت عربستان بوده است و اين درواقع دولت رياض بوده كه دولت مصر را هم به قطع پخش اين شبكه ترغيب كرده است. اين مقامات مصري مي گويند دليل اصلي اين اقدام عربستان ناخرسندي رياض از حمايت ايران از شيعيان حوثي است!
    شيعيان حوثي و دولت عربستان از هفته گذشته درگيري هاي بين خود را شدت بخشيده اند و دولت يمن با هماهنگي و با حمايت دولت عربستان سعي در سركوب شيعيان حوثي دارد. يمن و عربستان دولت ايران را به حمايت مالي و تسليحاتي از شيعيان حوثي متهم مي كنند با اين حال هم حوثي ها و هم دولت ايران اين اتهام را رد مي كنند.
    عربستان چند روزي است كه به طور مستقيم وارد جنگ با شيعيان يمني شده و جنگنده هاي اين كشور مواضع شيعيان زيادي را در مناطق مرزي بمباران مي كنند.
    
    اقدام اعراب مسبوق به سابقه است
    چندي پيش نيز وزارت اطلاع رساني اردن فعاليت 2 شبكه ايراني العالم و پرس تي وي را به بهانه نداشتن مجوز لازم تعطيل كرده بود در حالي كه العالم بيش از 6 ماه پيش، درخواست هاي لازم را تسليم مقامات اردن كرده و در انتظار صدور مجوز بوده است.
    در همين حال، معاون برون مرزي سازمان صدا و سيما درباره قطع شبكه برون مرزي العالم گفت: عرب ست با اين كار، اعتبار خود را بشدت در جهان عرب مخدوش كرد ه و هزينه سنگيني را بابت اين رفتار خواهد پرداخت.
    وي با اشاره به اين كه نايل ست و عرب ست با صداوسيما قرارداد دارند و نمي توانند بدون اطلاع قبلي چنين كاري انجام دهند، افزود: وقتي از آنها پرسيده شد چرا «العالم» را قطع كردند، به بندي سياسي اشاره كردند؛ كه ما گفتيم اين دليل كفايت نمي كند و بايد اعلام كنند چه زماني و در چه برنامه اي اين موضوع مطرح شد و چرا اين شبكه را قطع كردند. بالاخره چندين بار با آنان مكاتبه كرديم تا بالاخره به دلايل قطع العالم اشاره كردند.
    به نظر سرافراز اين مساله دليل سياسي داشته و مكتوبات عرب ست حكايت از اين موضوع دارد.
    معاون برون مرزي سازمان صدا و سيما در مصاحبه با ايسنا ادامه داد: مسوولان عرب ست اشاره كردند كه طي 2 ماه اخير شبكه العالم با يك معارض عربستاني مصاحبه كرده و به همين دليل اين شبكه قطع شده است. آنان در بند دوم توضيح داده اند كه ما به معارضان ايراني در عرب ست ميدان نداديم و نگذاشتيم مصاحبه هايشان پخش شود.
    سرافراز گفت: در خاورميانه و كشورهاي عربي اين موضوع قابل پذيرش نيست؛ چراكه چنين مقرراتي اصلاوجود ندارد؛ بنابراين اين كه اعلام كنند چون «العالم» با يك معارض عربستاني مصاحبه كرده، ما آن را قطع كرده ايم، هيچ كس نمي پذيرد؛ چنان كه تا به حال هم نپذيرفته ايم. وقتي سايت الجزيره اين خبر را منعكس كرد، همه اين كار را محكوم كردند.
    وي ادامه داد: بخش دومي را كه مسوولان عرب ست در نامه شان آورده اند، هم كاملامخدوش است؛ چراكه شبكه العربيه مال خود عربستان است؛ آنها نه تنها با معارضان ايراني صحبت كرده اند كه با گروه هايي كه ما آنها را تروريست مي دانيم مثل جندالله و منافقين هم مصاحبه و درباره آنان برنامه سازي كردند. پس ادعاي دومشان هم كاملامخدوش بود.
    سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در واكنش به عدم پخش برنامه هاي شبكه تلويزيوني العالم از سوي شركت هاي ماهواره اي عرب ست و نايل ست، اين اقدام را در تناقض آشكار با شعار گسترش رسانه ها و اطلاع رساني شفاف و عادلانه دانست.
    كاظم جلالي گفت: در دنيايي كه سخن از آزادي بيان، گسترش رسانه ها و ارتباطات و نيز اطلاع رساني شفاف و عادلانه مطرح مي شود، محدود كردن رسانه ها هيچ سنخيتي با اين شعارها ندارد و نشان دهنده كذب بودن اين شعارهاست.
    وي افزود: اين برخورد همچنين نشان مي دهد شبكه العالم در مدت فعاليت خود، مسائلي را مطرح مي كرد كه با منافع برخي و از جمله منافع رژيم صهيونيستي، ناسازگار است، زيرا اين شبكه در جهت منافع ملت هاي مستضعف و مسلمان گام برمي داشت و آنان چنين صداهايي را برنتابيدند.
    
    واكنش محافل رسانه اي جهان
    بسياري از محافل رسانه اي جهان توقف پخش برنامه هاي العالم را اقدامي سياسي دانستند كه با آزادي رسانه ها و بيانيه مندرج در اعلاميه جهاني حقوق بشر سال 1948 منافات دارد تا آنجا كه بيش از 32 مجمع رسانه اي بين المللي اين اقدام را محكوم كردند.نويسندگان، روزنامه نگاران و سياستمداران «اردن» نيز توقف پخش برنامه هاي شبكه «العالم» توسط 2 ماهواره «عرب ست» و «نايل ست» را اقدامي سياسي دانستند و بشدت آن را محكوم كردند.
    
    العالم كجا، العربيه كجا
    قطع برنامه هاي العالم در حالي صورت مي گيرد كه نگاهي به اقدامات شبكه العربيه كه با حمايت مالي عربستان سعودي فعاليت مي كند، نشان مي دهد اين شبكه كاملادر جهت اهداف ضدايراني طراحي شده است.
    شبكه العربيه زمان درگيري ها در عراق، طي گزارش هاي خبري و ميزگردهاي خود نوك پيكان اتهامات را به سوي ايران نشانه رفت. از سوي ديگر زماني كه عراق به اشغال آمريكا درآمد، اين شبكه از «اياد علاوي» فرد مورد حمايت آمريكا براي رسيدن به قدرت پشتيباني كرد. پخش تصاوير گروگان هاي ايراني عبدالمالك ريگي تروريست از العربيه، يكي ديگر از مصاديق عملكرد اين شبكه براي ناامن نشان دادن مرزهاي ايران است.
    العربيه هماهنگ با شبكه صداي آمريكا (VOA) فعاليت هاي تروريستي گروهك ريگي عليه مردم سيستان و بلوچستان را اقدامي انقلابي قلمداد كرده و اين در حالي است كه برادر سركرده اين گروه به ارتباط تنگاتنگ اين گروه با شبكه العربيه اعتراف كرده است.
    در موضوع انرژي هسته اي ايران نيز شبكه العربيه كاملاخلاف واقع و به شكلي افراطي و يكطرفه گام برداشته است. اخباري كه اين شبكه از تهران مي دهد بيشتر مواقع با حبس اطلاعات در پيشرفت هاي ايران توام است. اغلب اين شبكه خبرهاي مربوط به فناوري هسته اي ايران را تحريف مي كند و نمونه آن گزارش دروغ نشت مواد سمي از نيروگاه بوشهر است.
    العربيه همواره از پرونده هسته اي ايران به عنوان «ازمه» يعني بحران نام مي برد يا چنين القا مي كند كه جامعه جهاني مقابل ايران است. هدف العربيه ايجاد جو رواني و فضاسازي عليه فعاليت هاي هسته اي صلح آميز ايران است. تحليل ها و اخبار اين شبكه به گونه اي تنظيم مي شود كه اين توهم در ذهن ملت هاي منطقه شكل بگيرد كه ايران، درصدد توليد سلاح هسته اي است؛ شيوه اي كه همواره از سوي رسانه هاي صهيونيستي تعقيب مي شود و با اصول حرفه اي مبني بر تعادل در ارسال خبر در تعارض است.
    همچنين به موازات تبليغ عليه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي، موضوع خطر گسترش تشيع و تشكيل هلال شيعي در منطقه با هدف پيشبرد پروژه ايران هراسي، پيوسته مورد توجه العربيه قرار دارد و هر روز ده ها خبر و تحليل در زمينه خطر تشيع پخش و روي سايت عربي و فارسي خود ارسال مي كند. اين شبكه همچنين در اين زمينه به تحريك كشورها و ملت هاي عرب عليه ايران مي پردازد و ايران را به داشتن مقاصد خصمانه و سلطه جويانه در منطقه و عليه كشورهاي حاشيه خليج فارس متهم كرده است.
    موضوع ديگري كه شبكه العربيه براساس آن به تبليغات منفي عليه ايران دست زد، انتخابات دهم رياست جمهوري بود.
    العربيه اعتراضات به نتيجه انتخابات را گسست بين نظام و مردم، اختلاف سران نظام و بي ثباتي ايران القا مي كرد و سعي داشت در برنامه ها و وب سايت فارسي خود بر آن دامن بزند.
    نبايد فراموش كرد كه العربيه با توجه به عملكرد ضدمقاومت در جنگ 33 روزه لبنان بسياري از مخاطبانش را از دست داد. اين شبكه درباره جنگ 33 روزه يكسويه عمل كرد و در روزهاي اول بمباران لبنان از سوي رژيم صهيونيستي، اين كار را ماجراجويي حزب الله توصيف كرد.
    
    اعتراض ايران به قطع شبكه تلويزيوني العالم
    


 روزنامه جام جم، شماره 2708 به تاريخ 20/8/88، صفحه 1 (صحفه اول)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 284 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله روزهاي زندگي بچه ها
متن مطالب شماره 79، بهمن 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است