آرشیو سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۸۸، شماره ۴۳۹۳
فرهنگ و هنر
۱۷

ادوار

ادوار جمع کلمه دور است. هر دوری اشاره به ظهور یک اسم کلی حق تعالی دارد. وقتی یک اسم کلی در تاریخ غالب می شود، دیگر اسما (از بین نمی روند) در خفا می افتند و همین غلبه و خفا، دوره ای را تشکیل می دهند زیرا مناسبات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی و... آن دوره در نسبت با همان اسم کلی قرار می گیرد. مثلا اگر قهر الهی حاکم شود، می توان مناسبت های ظالمانه و قهرآمیز را در همه شئون یک دوره مشاهده کرد. این بدان معنی نیست که انسان های مومن و یا حتی ساختارهای مومنانه که مظهر اسم جمال هستند، به وجود نمی آیند؛ بلکه به این معناست که ظلم و قهر بر جمال غلبه دارد. حکما، تاریخ را تاریخ ظهور این اسماء می دانند. اسمائی که هر دوره را تحت تاثیر قرار می دهند؛ لذا برای شناخت تاریخ به سراغ علم الاسماء می روند.