آرشیو چهارشنبه ۲ دی ۱۳۸۸، شماره ۲۷۴۲
سلامت
۵

رقابت در ورزش کودکان را از ورزش دور می کند

گروه سلامت: استادیار دانشگاه الزهرا(س) به والدین هشدار داد: بی توجهی به مهم ترین انگیزه کودکان برای ورزش یعنی لذت و سرگرمی، آثار منفی مانند افزایش فشار روانی و کناره گیری آنها از ورزش را به همراه دارد.

معصومه شجاعی، دکترای رفتار حرکتی در گفتگو با ایسنا گفت: یکی از مواردی که باید مورد توجه والدین قرار گیرد، استرسی است که در اثر رقابت در کودکان ایجاد می شود. وقتی کودکان از طرف والدین برای برنده شدن در معرض فشار یا در اثر باختن در بازی مورد سرزنش قرار می گیرند، این امر موجب تاثیرگذاری منفی در تصمیم گیری های آینده کودک شده و با درک این که توانایی انجام برخی فعالیت ها را ندارد آن را کنار می گذارد.

وی افزود: استرس کودکان در ورزش های انفرادی بیشتر از ورزش های تیمی است. این استرس با اجبار مربیان و والدین به شرکت کودکان و نوجوانان در فعالیت هایی که بالاتر از سطح توانایی های جسمانی و روانی آنان است، بیشتر می شود.استادیار دانشگاه الزهرا(س) تصریح کرد: بی توجهی به مهم ترین انگیزه کودکان برای ورزش یعنی لذت و سرگرمی، آثار منفی مثل افزایش فشار روانی، کاهش انگیزه و کناره گیری آنها از ورزش را به همراه دارد.