آرشیو سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۵۱
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

ارتش سایبری ایران شبکه اینترنتی «سیا» را به غنیمت گرفت

تیر شبکه «تویتر» علیه عناصر فعال آشوب کمانه کرد.

وزارت خارجه آمریکا در کنار شبکه هایی چون فیس بوک، از تویتر برای القای تقلب در انتخابات ایران و ایجاد فضای شایعه و التهاب و آشوب، حداکثر استفاده را کرد و حتی به گردانندگان این شبکه جایزه داد اما اکنون خبر می رسد که شبکه اینترنتی مذکور خود به وسیله شناسایی و دستگیری فعالان آشوب تبدیل شده است. محافل غربی حامی آشوب اکنون از تویتر به عنوان «شبکه خطرناک» یاد می کنند.

در این زمینه روزنامه هایی چون تایمز، دی سایت و تلگراف هشدارهای مشابهی را منتشر کردند. دی سایت آلمان در گزارش خود نوشت: تویتر به مخالفان در ایران کمک می کرد اما اکنون جمهوری اسلامی از این شبکه برای شناسایی مخالفان استفاده می کند. تایمز هم از «مشکلات ویژه وسیله ارتباطی» آشوبگران و امکان ردیابی و شناسایی این طیف به واسطه تویتر خبر داد. روزنامه تلگراف هم در هشدار مشابهی نوشت «ایران تکنیکی را مورد استفاده قرار می دهد که به طور خودکار می توان مبادله کنندگان اطلاعات در تویتر را شناسایی کرد بی آن که فرستنده و دریافت کننده از موضوع مطلع شوند. این برای دستگاه امنیتی ایران بسیار ساده است و حتی از این طریق مدارک لازم برای دستگیری افراد جمع آوری می شود. استفاده کنندگان تویتر نباید با ارسال اطلاعات به آدرس های داخلی، موقعیت مخالفان را به خطر بیندازند».

وزیر خارجه آمریکا در اوج آشوب های چند ماه پیش از مدیران تویتر خواسته بود فعلاتعمیرات شبکه را به خاطر حیاتی بودن نقش آنها در آشوب ها متوقف کنند. بعدها کلینتون تصریح کرد «حمایت ما از آشوبگران این بار محرمانه و ویژه بود». اما اکنون همین شبکه به ابزار مهم شناسایی شبکه مرتبط با سازمان سیا و وزارت خارجه آمریکا تبدیل شده است. محافل اطلاعاتی آمریکا، از ایران به عنوان یکی از قدرت های بزرگ سایبری در دنیا نام می برند.