آرشیو دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸، شماره ۲۷۵۶
فرهنگ و هنر
۱۶

عبدالمجید ارفعی، باستان شناس و کارشناس خط و زبان های باستانی:کشف تکه های منشور کوروش تازه نیست

گروه فرهنگ و هنر: قطعاتی از منشور کوروش که پیدا شدن آنها باعث به تعویق افتادن سفر این منشور به زادگاهش شده است، احتمالاقطعاتی بوده اند که پیش از این در موزه بریتانیا نگهداری می شدند و اکنون کارشناسان توانسته اند آنها را شناسایی کنند و بفهمند که این قطعات به منشور کوروش تعلق دارد.

عبدالمجید ارفعی، باستان شناس و کارشناس خط و زبان های باستانی با اعلام این خبر به ایسنا گفت: براساس آخرین اطلاعاتی که دارم، خبری از کشف تکه های جدید مربوط به منشور کوروش از موزه بریتانیا نشنیده ام؛ ولی اگر این موزه اعلام کرده قطعاتی را پیدا کرده، ممکن است قطعاتی بوده باشند که پیش از این در موزه نگهداری می شدند.

او ادامه داد: اگر گفته شده است قطعات جدیدی از این اثر تاریخی پیدا شده اند، این امکان وجود دارد که اطلاعات جدیدی نیز به آنچه از متن منشور وجود دارد، اضافه شود.

وی درباره امکان وجود چند نمونه دیگر از منشور کوروش گفت: اگر چند نمونه دیگر از این اثر وجود دارد، دست کم انتظار داریم یک نمونه از آن تاکنون پیدا می شد که چنین اتفاقی تا امروز رخ نداده است.

به گزارش ایسنا، روز گذشته رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام ایجاد وقفه در ورود منشور کوروش به ایران بیان کرد: بتازگی نامه ای دریافت کردیم که در آن، مسوولان این موزه اعلام کردند، از قسمت شکسته شده منشور کوروش تکه های تاریخی پیدا شده که به واسطه بررسی و مطالعات آنها می توان به منشورهای دیگری از کوروش که ساخته شده و به بلاد دیگر فرستاده شده اند، دست پیدا کرد. حمید بقایی با بیان این که موزه بریتانیا برای انجام مطالعات تحقیقاتی روی این تکه های تاریخی، از ایران نیز دعوت کرده است، افزود: قرار شده است، هیاتی مطالعاتی از ایران در انجام این تحقیقات مشارکت کند. حتی موزه بریتانیا موافقت کرده است تا این تکه های تاریخی کشف شده را به ایران بفرستد.