آرشیو شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۶۶
صفحه اول
۱

رهبر انقلاب در دیدار رئیس جمهور گویان: هر کشور مخالف نظام سلطه دوست ایران است

رهبرمعظم انقلاب در دیدار رئیس جمهور گویان تاکید کردند که کشورهایی که می خواهند زیرسلطه نباشند با هر نژاد و زبانی دوست ما هستند.

حضرت آیت الله خامنه ای، در این دیدار که عصر پنجشنبه برگزار شد، خاطر نشان کردند:بزرگترین ستم به جامعه جهانی، سلطه قدرتمندان و استیلای نظام سلطه و تقسیم کشورهای جهان به سلطه گر و سلطه پذیر است به همین دلیل سیاست جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر مخالفت با نظام سلطه استوار شده است.

ایشان افزودند: کشورهایی که می خواهند زیر سلطه نباشند و نخواهند سلطه گری کنند با هر نژاد و زبانی دوست ما هستند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تسلط آمریکا و کشورهای غربی بر کشورهای آمریکای لاتین در سالهای گذشته خاطر نشان کردند: خوشبختانه ملت های آن منطقه کاملا بیدار شده اند و به دنبال سیاستمدارانی هستند که ملتها را مستقل و نه وابسته بخواهند که نتایج انتخابات چند سال اخیر و از جمله انتخاب شما برای دومین بار، گواه این بیداری است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با یادآوری زمینه های مشترک همکاری بازرگانی- صنعتی و معدنی افزودند: ایران آماده است تجربیات خود را در اختیار کشورهای دوست قرار دهد.

ایشان جامعه مسلمان گویان و عضویت این کشور در سازمان کنفرانس اسلامی را یکی دیگر از زمینه های همکاری ایران و گویان برشمردند.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین ضمن ابراز تاسف از زلزله هائیتی، با ملت رنج دیده آن کشور اظهار همدردی کردند.

در این دیدار که آقای احمدی نژاد رئیس جمهور نیز حضور داشت «بهارات جاگدئو» رئیس جمهور گویان ضمن استقبال از حضور ایران در منطقه آمریکای لاتین و حوزه کارائیب گفت: کشور گویان با وجود نزدیکی جغرافیایی با آمریکا، دارای سیاست مستقل است و آماده ایم از تجربیات ایران در تمام زمینه ها استفاده کنیم.

رئیس جمهور گویان و هیئت همراه در پایان این دیدار با بدرقه رسمی دکتراحمدی نژاد، همتای ایرانی خود، تهران را به مقصد «جرج تاوان» پایتخت گویان ترک کرد.

کشور گویان در آمریکا جنوبی واقع است که با کشورهای برزیل، ونزوئلاو اقیانوس اطلس دارای مرکز مشترک است.