|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد88/11/19: به بهانه نمايشگاه عكس هاي مهران مهاجر : تصوير هاي مستند از واقعيت ناموجود
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4303
پنج شنبه 18 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 2172 19/11/88 > صفحه 12 (صفحه آخر) > متن
 
      


به بهانه نمايشگاه عكس هاي مهران مهاجر : تصوير هاي مستند از واقعيت ناموجود


نويسنده: مهدي ميرمحمدي


    در مقابل عكس هاي مهران مهاجر كه قرار مي گيري اول از همه وجه مستندگونه آثار است كه به چشم مي آيد. انگار عكاس مي خواسته مستندگونه به شهر تهران بپردازد. اين را ريخت آثار گواهي مي كند. گويي عكاس مي خواسته تمام و كمال به آنچه در مقابل او واقع شده وفادار باشد. پس چنين وانمود مي كند كه دست دخالت گر خود را به حداقل رسانده. او يك دوربين براي ثبت داشته و در خيابان هاي شهر گام زده است تا تصويري مستندگونه از شهر تهران را ثبت كند. در همين گام نخست آنچه هنرمند ثبت كرده با حافظه تصويري مخاطب در تضاد قرار مي گيرد كه اينجا اگر تهران است (كه هست و عكاس با نشان دادن نقشه تهران، تابلوي خيابان ها و... بر اين نكته تاكيد مي گذارد) پس چگونه از آن خيابان هاي پردود و ترافيك، آن انبوه انسان ها كه در هم مي لولند خبري نيست.
    
    اما توضيح مكتوب عكاس در آغاز نمايشگاه خود يكي از مهم ترين عكس هاي اين نمايشگاه است، ببينيد: اين عكس ها را با يك دوربين روزنه يي (دوربين پين هول بدون عدسي) عكاسي كرده ام. عكس ها مناظر كلانشهري به نام تهران هستند. به كار گيري اين ابزار از همان آغاز وضعيتي متناقض نما به وجود آورد. زمان طولاني نوردهي و كيفيت پايين تصاوير چندان با قواعد مستندنگاري همخوان نبود،به عمد از اين ابزار بهره گرفتم تا آدم ها و ديگر جنبنده ها محو شوند...» با اين توضيح همه چيز دگرگون نشان مي دهند. ما با عكس هايي روبه رو هستيم كه نتيجه دست دخالت گر عكاس است در امر واقع جاري اما با وجود اين دخل و تصرف همچنان مستندگونه نشان مي دهد. اينجا تهران بعد از حادثه است، تصاويري آخرالزماني از شهر تهران. شايد از همين رو عكاس ساده ترين دوربينش را به دست گرفته. اصلاً من تصور مي كنم دوربين ديگري برايش باقي نمانده بوده يا دوربينش آسيب ديده است يا حتي خودش و از همين رو در همه عكس ها ديوار را تكيه گاه كرده تا بايستد و تهران را ثبت كند.
    
    فرآيند دستيابي به اين تصاوير مستند اما واقع نشده خود از توانايي هاي مهران مهاجر نشان مي دهد. كه چگونه مي توان دست به دخل و تصرف در امر واقع جاري زد براي نشان دادن امر واقعي ديگر كه جاري نيست. عكس هاي مهاجر گوشه يي از امكان زبان واقع گرا را نشان مي دهد: زباني كه در اين چند صد سال مدام بر ابعاد آن افزوده شده است. چنان كه ديميان گرانت در كتاب «رئاليسم» 26گونه مختلف از اين زبان را به ترتيب حروف الفبا بيان مي كند. از رئاليسم استمراري گرفته تا رئاليسم ذهني و رئاليسم هجايي و در آخر هم اشاره مي كند كه اين تنها بخشي از انواع زبان واقع گراست و فلان نويسنده اين تعداد ديگر از انواع اين زبان را برشمرده است.
    
    امر واقع در آثار مهاجر از تخيل با قيد و بند سر بيرون مي آورد. عكاس را مي توان تصور كرد در همين خيابان ها زل زده است به آنچه جاري ا ست. بعد همين امر واقع را در تاريخي ديگر تخيل مي كند. پس وابستگي به واقع جاري مي شود قيد و بند تخيل عكاس. يعني مهاجر تنها در محدوده آنچه مي بيند تخيل خواهد كرد. در نتيجه تخيل او نيز از جنس مستند و واقع جاري نشان مي دهد. او تصاويري مستند از واقعيت ناموجود ارائه مي دهد. عكاس در اينجا به تناقضي ديگر دست پيدا مي كند: اينكه «مفهوم واقعيت با اين ذهني شدن شديد زاويه ديد كاملاً خرد مي شود». (رئاليسم/ديميان گرانت/صفحه19) اما در نتيجه اين فرآيند، واقعيت است كه از ذهن جلوتر مي زند، به همين خاطر است كه تصاوير ذهني و دخل و تصرف شده مهاجر مستند نشان مي دهند. «در اين طرز استفاده واقعيت نه تنها در ذهن جاي مي گيرد بلكه در اختيار ذهن نيز قرار مي گيرد.» (همان) اما آخرين عكس اين مجموعه نه آخرين تابلوي نصب شده بر ديوار هاي گالري طراحان آزاد كه همان عكس مهاجر است كه در
    
    بروشور- پوستر نمايشگاه آمده است. چهره هنرمند با همان كيفيت و شكل و شمايل عكس هاي روي ديوار گالري ثبت شده كه خيره شده به جايي. اين چهره هنرمند است كه در ذهن واقعيت ديگري را تخيل مي كند تا تصوير كند واقعيت ناموجود و پنهان يك شهر و جامعه را.
    به بهانه نمايشگاه عكس هاي مهران مهاجر : تصوير هاي مستند از واقعيت ناموجود
    


 روزنامه اعتماد، شماره 2172 به تاريخ 19/11/88، صفحه 12 (صفحه آخر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 952 بار
    



آثار ديگري از "مهدي ميرمحمدي"

  تشكيل گروه هاي مستقل
مهدي ميرمحمدي، اعتماد 13/7/91
مشاهده متن    
  به تماشاي واقعيت
مهدي ميرمحمدي، اعتماد 13/7/91
مشاهده متن    
  فكر هاي پر از خستگي / درباره نمايش«شاهزاده اندوه» نوشته محمد چرم شير و كارگرداني محمد عاقبتي
مهدي ميرمحمدي، اعتماد 12/5/90
مشاهده متن    
  او مثال مي زند / اشاره به سطر هايي از تاريخ تئاتر ايران-1
مهدي ميرمحمدي، اعتماد 2/5/90
مشاهده متن    
  گريستن بر مزار زندگي بي صدا / سه تصوير از اكبر رادي
مهدي ميرمحمدي، شرق 5/10/89
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه مديريت صنعتي
متن مطالب شماره 45، پاييز 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است