آرشیو چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۲۷۹۷
سلامت
۵

خواب ناکافی باعث چین و چروک صورت می شود

گروه سلامت: رئیس بخش پوست بیمارستان امام خمینی(ره) اظهار کرد: علاوه بر مسائل تغذیه ای و نبود استرس های محیطی، خواب کافی و مناسب از جمله فاکتورهایی است که می تواند پوستی جوان، سالم و شفاف ایجاد کند.

دکتر پروین منصوری، استاد گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با ایسنا با بیان این مطلب گفت: سلول های بدن از جمله سلول های پوست در طول روز همواره در حال فعالیت هستند، بنابراین آنها نیز نیاز به استراحت دارند و خواب کافی برای سلامت سلول های بدن موثر است.

وی افزود: خواب کافی و ناکافی در افرادی که به طور ژنتیکی دارای سیاهی زیرچشم هستند، می تواند باعث تیره تر شدن رنگ پوست بخصوص ناحیه زیر چشم شود و به طورکلی افرادی که خواب نامناسب و ناکافی دارند، اغلب به دلیل کاهش نسبی جریان خون در بدنشان، رنگ پوستی متمایل به زرد خواهند داشت و در ظاهر هم خستگی و کم خوابی در چهره آنان مشخص است. در نتیجه شفافیت پوست در این افراد کم شده و به دنبال آن آکنه های پوستی نمایان تر می شوند. رئیس بخش پوست بیمارستان امام خمینی(ره) ضمن اشاره به این که خواب ناکافی می تواند بر میزان چین و چروک صورت و دور چشم و افزایش آنها موثر باشد، تاکید کرد: از طرفی خواب بیش از حد هم بخصوص در افرادی که هنگام خواب زیر سرشان صاف است به علت تجمع مایعات بدن در سر و صورت باعث پف بیشتر صورت و زیر چشم می شود که البته این ورم یا پف کردگی در طول روز به تدریج و با فعالیت بهبود می یابد.