آرشیو چهار‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۴۴۴۹
دانش
۵

کاهش مصرف انرژی با سیستم سرمایش جدید

پژوهشگر گروه تبدیل انرژی بخش مهندسی مکانیک دانشکده فنی مهندسی دانشگاه تربیت مدرس با ترکیب سیستم های سرمایش، سیستم جدیدی با کارایی بالاو مصرف کم ارائه کرد که قادر به برآوردن شرایط آسایش است.

مصرف بالای انرژی در ساختمان بویژه برای تامین شرایط آسایش در ماه های گرم سال موجب ارائه سیستم های نوین در جهت رفع این مشکل شده است.

مهندس معین فرمهینی با بیان این مطلب در خصوص پایان نامه خود گفت: در این پایان نامه، با ترکیب سیستم های سرمایش شبانه و سرمایش تبخیری، سیستم سرمایش جدیدی با کارایی بالاو مصرف کم ارائه شد.

وی در تشریح این طرح افزود: در طول یک شب در تابستان، توسط سرمایش، شبانه آب سرد مورد نیاز برای پیش سرد کردن هوا توسط یک کویل آب سرد فراهم می شود. آب سرد در یک تانک ذخیره نگهداری می شود. در طول هشت ساعت کاری روز بعد، هوای گرم بیرون به وسیله کویل آب سرد پیش سرد شده و سپس وارد یک واحد تبخیری می شود. این واحد تبخیری می تواند سرمایش تبخیری مستقیم، غیرمستقیم و یا غیر مستقیم- مستقیم باشد.

فرمهینی با اشاره به این که این تحقیق براساس متوسط دمای هوا برای دو شهر تهران و کرمان در طول مردادماه 1388 انجام شده است در خصوص نتایج طرح گفت: نتایج این تحقیق نشان می دهد، تمام ترکیب های ممکن دارای کارایی بالاتری نسبت به استفاده جداگانه از دستگاه های سرمایش تبخیری بوده و همچنین به راحتی قادر به تامین شرایط آسایش هستند. در دستگاه ترکیبی سرمایش شبانه و تبخیری غیر مستقیم هوای ثانویه از سه منبع هوای بیرون، هوای خارجی از کویل سرد و هوای خروجی از واحد سرمایش غیر مستقیم (احیا کننده) تامین می شود. این سیستم ترکیبی تکمیل کننده سیستم سرمایش تبخیری است به صورتی که با مصرف انرژی کم قادر به برآوردن شرایط آسایش است. بنابراین این سیستم پاک و پربازده می تواند به عنوان جانشینی مناسب برای سیستم های تبرید تراکمی باشد.