آرشیو چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۴۴۴۹
بین الملل
۶

درباره فروش ناو های میسترال فرانسه به روسیه صورت گرفت

قرارداد تسلیحاتی سارکوزی و مدودف

گروه بین الملل فرانسه و روسیه وارد گفت وگوهای رسمی درخصوص فروش چهار ناو میسترال فرانسوی به روسیه شدند.

سارکوزی در کنفرانس خبری مشترک با مدودف اعلام کرد که فرانسه و روسیه وارد مذاکرات انحصاری برای فروش چهار ناو میسترال شده اند.

روسیه در ابتدا درخواست خرید یک ناو پیشرفته میسترال از فرانسه را که بیش از 23 هزار تن وزن داشته و می تواند 16 هلی کوپتر به علاوه دیگر تسلیحات و سربازان را حمل کند، اعلام کرد اما روسیه خواستار خرید سه ناو دیگر شد. ناو میسترال دومین ناو جنگی بزرگ در ناوگان فرانسه است.

این اولین بار است که ناتو چنین تسلیحات پیشرفته ای را برای روسیه تامین می کند. فروش این تسلیحات به روسیه در حالی است که گرجستان و امریکا هر دو درخصوص این فروش تسلیحاتی ابراز نگرانی کردند.

دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش اعلام کرد که مذاکرات مربوط به انعقاد پیمان جدید کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی با امریکا در حال پایان است و این سند در آینده ای نزدیک امضا خواهد شد.

مدودف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در پایان مذاکراتش با نیکلاسارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه در پاریس گفت: به عقیده من اوضاع چندان بد نیست. ما عملا درخصوص همه مسائل برای دستیابی به توافق نزدیک شده ایم. در حال حاضر مذاکرات دو کشور در این زمینه به مرحله پایانی خود رسیده است و من امیدوارم که در آینده ای بسیار نزدیک این مذاکرات پایان یافته و سند مذکور بزودی به امضا برسد.