آرشیو چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۴۴۴۹
بین الملل
۶

امریکا تحریم های زیمبابوه را تمدید کرد

رویارویی اوباما با دولت موگابه

گروه بین الملل باراک اوباما رئیس جمهور امریکا تحریم های این کشور علیه دولت ضد غربی زیمبابوه را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

باراک اوباما در اظهاراتی اعلام کرد: تحریم های امریکا بر ضد دولت رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه با توجه به اقدامات و سیاست های برخی اعضای این دولت و دیگر افرادی که به جریان های دموکراتیک یا نهادهای این کشور لطمه می زنند، همچنان ادامه خواهد داشت.

واشنگتن و لندن در سال های اخیر تلاش زیادی را برای تغییر دولت موگابه انجام دادند، اما طرح های آنان به بن بست رسید.

وزارت خزانه داری امریکا ژوئیه (تیرماه) 2008 تحریم ها علیه دولت موگابه را شدت بخشید و اقدامات تنبیهی قابل توجهی را بر ضد 17 شرکت یا نهاد این کشور اعمال کرد.

بحران در زیمبابوه موگابه و مورگان تسوانگیرای رقیب وی را بر آن داشت تا به منظور احیای اوضاع اقتصادی و پایان بخشیدن به تنش های سیاسی پس از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته دولت تقسیم قدرت تشکیل دهند، اما پس از آن احیای روند اقتصادی سرعت قابل توجهی نیافت و تنش های سیاسی شروع شد، امریکا و انگلیس نیز مداخله خود در امور این کشور را از سر گرفتند.

بحران سیاسی و اقتصادی در زیمبابوه 10 سال پیش و هنگامی آغاز شد که رابرت موگابه در همه پرسی درباره قانون اساسی جدید این کشور که در چارچوب آن اختیارات فردی که قدرت را در زیمبابوه از زمان استقلال این کشور در سال 1980 در دست داشت، افزایش می یافت.