آرشیو چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۴۴۴۹
قاب کوچک
۱۶

تقویت حافظه با تاریخ نگاری زندگی

دنیا پرتو

سلامت جسم و روان وابسته به عوامل متعددی نظیر بهره گیری از رژیم های غذایی متعادل، انجام تمرینات ورزشی و... است.

در این میان، عملکرد مناسب مغز و داشتن ذهن پویا و حافظه ای قوی از جمله عواملی محسوب می شود که افراد را برای دستیابی به اهداف و موفقیت هایشان نزدیک می کند. تغییر سبک زندگی و کسب مهارت سالم زندگی کردن در تحقق این مسئله اهمیت دارد.

***

مرور وقایع یا نکات مهمی که در روز اتفاق افتاده و نیاز به حفظ کردن و به خاطر سپردن دارد، قبل از خواب یکی از روش های موثر در تقویت حافظه است.

این روش در فرآیند یادگیری نیز موثر است. محققان معتقدند، پنج تا 10 دقیقه قبل از خواب شبانه، در صورتی که افراد با آرامش کامل و به دور از هرگونه استرس و اضطراب، وقایع مهم روز و برخی جزئیات یا نکات مهم مطالب درسی را روی کاغذ نوشته و با صدای بلند بخوانند، این مطالب در ذهن آنها نقش بسته و این مسئله روش مناسبی در تقویت حافظه خواهد بود.

متفاوت اندیشیدن در افزایش عملکرد ذهن و پویایی آن موثر است. به عقیده محققان یکی از دلایل موفقیت کودکان در فرآیند یادگیری تفاوتی است که در شیوه تفکر و طرح سوال در مقایسه با بزرگسالان وجود دارد.

کمتر فردی است که به طور عمیق و ریشه ای درخصوص اتفاقاتی که پیرامون وی می افتد، دقیق باشد و درخصوص آن فکر کند.

این در حالی است که در ذهن کودکان سوالات بی شماری وجود دارد که با دریافت پاسخ هر یک از آنها، پرسش های جدیدتری پدیدار می شود. قانع نشدن و تحقیق و ریشه یابی در خصوص نکات مبهم و سوال برانگیز زندگی در افزایش عملکرد ذهن موثر است.