آرشیو چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۶۹۳۶
شهرستان ها
۱۶

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان: شبکه ای بودن عوامل اعتیاد، مهمترین چالش پیشگیری از اعتیاد است

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان با اشاره به وجود حدود2 میلیون معتاد در کشور گفت: مهمترین چالش فرآروی پیشگیری از اعتیاد، شبکه ای بودن عوامل اعتیاد است.

سرهنگ حسن امینی در کارگاه آموزشی پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر و داروهای روانگردان که در دانشگاه لرستان برگزار شد، از وجود قاچاقچی، مواد مخدر و معتادان در جامعه به عنوان سه رکن اصلی اعتیاد نام برد و تصریح کرد: در کنار عوامل اصلی، مهمترین چالش فراروی پیشگیری از اعتیاد شبکه ای بودن عوامل اعتیاد است.

وی عوامل زمینه ای اعتیاد را غیر قابل احصا و شمارش و به عنوان یک مسئله برشمرد و اذعان داشت: درمان اعتیاد منوط به علت شناسی است و به جای پاک کردن صورت مسئله باید به پیدا کردن راه حل مساله پرداخت.

امینی تاکید کرد: اعتیاد طی یک فرایند منجر به آسیب رسانی به شخصیت معتاد می شود و باید برای احیای این شخصیت به طور فرایندی عمل کرد.

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان از افسردگی، عاطفی بودن بیش از حد، اضطراب، بیماری روحی و جسمی، تحصیلات دوستان ناباب و ازدواج به عنوان بخشی از عوامل زمینه ای غیر قابل احصا و شمارش اعتیاد نام برد و ادامه داد: بهترین راهکار برای پیشگیری از اعتیاد، توانمندی افراد بر اساس آموزش مهارت های زندگی است.

وی با انتقاد از ضعف قوانین کشورمان برای مقابله با مواد مخدر، تصریح کرد: قوانین در ایران تشویق کننده افراد برای ورود به عرصه قاچاق مواد مخدر هستند و نمی توانند مانعی جدی همانند قوانین برخی کشورهای عربی برای قاچاقچیان مواد مخدر ایجاد کنند.

امینی بر ضرورت وضع قوانین قاطع برای برخورد با قاچاقچیان تاکید کرد و افزود: متاسفانه در بعد سخت افزاری نیز مقابله قابل قبولی با مواد مخدر صورت نگرفته است.

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان در ادامه از وجود23 هزار معتاد در حال بهبودی در استان لرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر43 هزار مرکز سم زدایی معتادین که از طریق معتادین بهبود یافته و خودگردان اداره می شود، در استان لرستان فعال است.

وی گفت: از این مراکز تاکنون7 مرکز موفق به دریافت مجوز سازمان بهزیستی شده اند و صدور مجوز بقیه مراکز در دست پیگیری است.

امینی اظهار داشت: در هر یک از این مراکز به طور متوسط25 هزار معتاد در حال سم زدایی هستند.