آرشیو چهار‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۴۴۴۹
ایران زمین
۲۳

مسافران، هوا، راه ها و شهرها

بارش و وزش باد در اکثر نقاط کشور

نقشه های هواشناسی بیانگر ابرناکی، بارش و وزش باد در غالب نقاط کشور است که به تدریج از سمت غرب از مقدار ابرها کاسته می شود. همچنین سامانه بارشی در نیمه شرقی کشور فعال است که به تدریج تا ظهر امروز چهارشنبه از مرزهای شرقی کشور خارج خواهد شد. شایان ذکر است بارش در جنوب فارس، شمال هرمزگان و همچنین برخی مناطق شرق و شمال شرق کشور از شدت بیشتری برخوردار است. از روز پنجشنبه سامانه بارشی دیگری از سمت شمال غرب و غرب، کشور را تحت تاثیر قرار می دهد که به تدریج به سواحل جنوبی دریای خزر، دامنه های جنوبی البرز و مرکز کشور کشیده می شود.

هشدار هواشناسی در خصوص جاری شدن سیل در جنوب کرمان

هواشناسی کرمان با اشاره به ورود سامانه جدید بارشی به استان کرمان و بارندگی بخصوص در شهرستان های جنوبی نسبت به بروز سیل در جنوب کرمان هشدار داد. فعالیت این سامانه به صورت رگبار، رعد و برق، وزش باد شدید، تگرگ و در مناطق سردسیر و مرتفع بارش باران و برف خواهد بود.

براین اساس آبگرفتگی معابر عمومی و وقوع سیلاب در مناطق سیل خیز استان دور از انتظار نیست. بیشترین بارش در مناطق جنوبی پیش بینی شده است و از اواخر وقت سه شنبه دمای هوای استان 4 تا 7 درجه کاهش خواهد داشت.با توجه به احتمال زیاد وقوع سیل در مناطق سیل خیز استان، ساکنان این مناطق باید موارد احتیاطی را رعایت کرده و آمادگی لازم برای مقابله با سیل احتمالی را داشته باشند. سرد شدن هوا نیز امکان سرمازدگی و خسارت به محصولات کشاورزان را افزایش داده است که برای این امر نیز کشاورزان باید پیش بینی های لازم را انجام دهند.

ممنوعیت حرکت شناورهای سبک و نیمه سنگین در آب های جزیره قشم

اداره هواشناسی جزیره قشم با اعلام شرایط جوی و مواج بودن دریا خواستار ممنوعیت حرکت شناورهای سبک و نیمه سنگین در آب های خلیج فارس و دریای عمان، شد. اداره هواشناسی جزیره قشم در اطلاعیه ای با اشاره به نقشه های ماهواره ای وضعیت جوی استان هرمزگان و خلیج فارس و دریای عمان را طی امروز ناپایدار دانست و وزش باد شدید، گرد و غبار همراه با کاهش دید افقی را از جمله عوامل بازدارنده حرکت شناورهای سبک و نیمه سنگین اعلام کرده است.