آرشیو چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۴۴۴۹
فرهنگ و هنر
۲۷

درگذشت موسیقیدان بزرگ خوزستان

استاد حسان اگزار چنانی زاده موسیقیدان حوزه نواحی ایران و نوازنده چیره دست و حماسه خوان پرآوازه خوزستان دو روز پس از اجرایش در جشنواره موسیقی فجر از دنیا رفت.

استاد چنانی زاده که شامگاه یکشنبه - نهم اسفند - در سالن اندیشه حوزه هنری و در بخش ذکر و ذاکرین و مولودی آخرین اجرای زندگی اش را در بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر انجام داد، در سن 75 سالگی به دیدار یار شتافت.

استاد حسان اگزار چنانی زاده متولد روستای میثم ثمار منطقه شاوور خوزستان بود که تا پایان عمر همان جا سکونت داشت.او بیت خوان حماسی خوی و بیت خوان آل الله است و هنر شاعری در خانواده آنان موروثی است.

زنده یاد چنانی زاده نزد بزرگانی نظیر «اکران شروبه» که سبک خواندن در خوزستان را تغییر داد آموزش دید. و هم به «بیت ها» و هم به «سطور» آشنایی کامل داشت و آوازهای آموری که مشابهتی با امیری های مازندران دارد را با استادی به اجرا در می آورد.

بر پایه این گزارش، با خبر انتشار درگذشت چنانی زاده، مدیران هنری کشورمان پیام های تسلیت صادر کردند.

دکتر ایمانی خوشخو، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی پیامی درگذشت این موسیقیدان شهیر را تسلیت گفت. در متن پیام ایمانی آمده است: استاد حسان اگزار چنانی زاده سرمایه ای از فرهنگ و هنر سرزمین ما آخرین آواها و نواها را خواند و نواخت و از دیار خاک کوچ کرد و ضایعه ای دیگر برای هنر موسیقی و موسیقی نواحی بر جای گذاشت.

همچنین دکتر محمدعلی خیری دبیر بیست و پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر نیز در پیام تسلیت خود یادآور شد:

از شمار دو چشم یک تن کم وز شمار خرد هزاران بیش خبر غروب آفتاب زندگانی دنیوی هنرمند بزرگوار و چهره شاخص موسیقی، زنده یاد «حسان اگزار چنانی زاده»، بار سنگینی از اندوه و حسرت را بر شانه های نجیب موسیقی ایران نهاد، اما به راستی جمع بازماندگان و ارادتمندان آن روح رضوانی را جز تسلیم و شکیبایی در برابر مشیت الهی، گریزی نیست.