آرشیو چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۴۴۴۹
صفحه آخر
۲۸

مورچه تونسی و دایناسور 67 میلیون ساله

آیا می دانید مورچه های تونسی بویایی بسیار قویی دارند؛ به تازگی محققان در صحرای تونس مورچه هایی را شناسایی کرده اند که از بویایی استریویی برخوردارند. به بیانی دیگر این حشرات می توانند رایحه های مختلف را در آن واحد از دو جهت مختلف احساس کنند.

این جانداران با بو کشیدن هوا و با استفاده از هر یک از شاخک هایشان می توانند نقشه رایحه ذهنی را از محیط اطراف خود خلق کنند و سپس با استفاده از این نقشه مسیر بازگشت خود به خانه را پیدا کنند. کبوترها، موش ها و حتی انسان ها نیز قادر به بویایی استریو هستند اما مورچه ها اولین جاندارانی به شمار می روند که از این توانایی برای مسیریابی استفاده می کنند.

ماری که دایناسور را بلعید

محققان در ایالت گوجارات هند موفق به کشف فسیلی 67 میلیون ساله از مار و دایناسور تازه متولد شده ای شده اند که نشان می دهد قبل از مرگ، مار قصد حمله به دایناسور را داشته است.

این فسیل بی نظیر و 67 میلیون ساله از صحنه حمله یک مار به دایناسوری که تازه سر از تخم بیرون آورده در هند روایت می کنداما این طور به نظر می رسد قبل از حمله مار به دایناسور کوچک سیلی از گل لانه دایناسور را ویران کرده و شکار و شکارچی را در خود خفه کرده است.