آرشیو چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۲۸۰۲
سلامت
۱۶

سوزش، تکرر و تغییر رنگ ادرار از جمله علائم عفونت ادراری است

مسکن کدئین دار، عامل بروز بیماری های کلیه

یک فوق تخصص کلیه گفت: مصرف بیش از حد مسکن هایی نظیر استامینوفن کدئین دار در بروز بیماری های کلیوی موثر است.

مژگان جلال زاده در گفتگو با ایسنا، مصرف بی رویه نمک، روغن های جامد و دخانیات و همچنین چاقی و بی تحرکی را در ابتلابه بیماری های کلیوی موثر دانست و اظهار کرد: افرادی که از مکمل های کلسیم دار استفاده می کنند، بهتر است جهت پیشگیری از رسوب کلسیم و تولید سنگ کلیه، قرص های خود را حداقل با یک لیوان کامل آب مصرف کنند.جلال زاده اضافه کرد: سنگ ها به بافت کلیه آسیب می زنند لذا درصورتی که سنگی پس از تشکیل در بخشی از کلیه گیر کند، مایع ادرار پشت آن جمع و منجر به ایجاد عفونت ادراری می شود و در صورت عدم درمان، این عارضه منجر به از دست رفتن کلیه خواهد شد.

این فوق تخصص کلیه با بیان این که از بین رفتن عملکرد کلیه، نیازمند دیالیز مادام العمر و یا پیوند کلیه است، تصریح کرد: انجام پیوند کلیه نیازمند تضعیف سیستم ایمنی بیمار با داروهای خاصی همچون کورتون است. این داروها بسیار خطرناک هستند و در صورت آگاهی ناکافی و مصرف نادرست، ممکن است منجر به ایجاد عفونت، سرطان های متعدد و در نهایت مرگ بیمار شوند.

این علائم را جدی بگیرید

جلال زاده سوزش، تکرر، تغییر رنگ و تقطر ادرار را از جمله علائم هشداردهنده وجود عفونت ادراری برشمرد و ابراز کرد: اختلال هوشیاری، خونریزی معده، بی نظمی های قلبی، ورم اندام ها در پی تجمع آب، پوکی استخوان، تجمع آب در ریه و پیرامون قلب می تواند در پی نارسایی های کلیوی ایجاد شود.