آرشیو پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۶۹۴۲
شهرستان ها
۱۶

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی:بارورسازی ابرها برای نجات دریاچه ارومیه راه میانبر است

تبریز-خبرنگاررسالت:مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی انتقال آب از خزر برای جبران کسری آب دریاچه ارومیه را یک رویا دانست و گفت: بارورسازی ابرها راه میانبر نجات این دریاچه است.

ارسلان هاشمی در نشست مشترک با مسئول مرکز نخبگان غرب کشور افزود: نزدیکترین راه برای تامین آب مورد نیاز استفاده از فناوری بارورسازی ابرها است که در دور سوم سفر هیئت دولت به آذربایجان شرقی نیز به تصویب رسید.

وی با اشاره به بومی شدن این تکنولوژی و استفاده از متخصصان منطقه در اجرای آن گفت: باید با این مسئله با آرامش برخورد کرده و راهکارها و پیشنهادات را برای بومی کردن اجرای طرح مشخص و استخراج کنیم.

هاشمی افزود: تصمیم گیری در رابطه با عدم استفاده از نیروهای روسی و یا مرکز بارورسازی ابرها در یزد فراتر از وظایف سازمان آب منطقه ای است و ما تنها می توانیم جمع بندی پیشنهادات و توانایی های موجود استان برای انجام کار را به استانداری آذربایجان شرقی ارائه کنیم.وی با اشاره به نقش67 درصدی تغییر اقلیم در کاهش آب دریاچه گفت: باید به سمت کارهای کارگروهی پیش برویم که در کنار انجام امکان سنجی در استان های تاثیر پذیر می توانیم از از روش های کوتاه مدت و میانبر نیز استفاده کنیم.

هاشمی همچنین با تاکید بر لزوم استفاده از نخبگان و نیروهای علمی برای اجرای طرح های پژوهشی سازمان ها گفت: سازمان آب منطقه ای قصد دارد تجربه های قدیمی را با علم جدید پیوند دهد تا به نوآوری در این صنعت منجر شود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان افزود: اعتبار سالانه این سازمان سه هزار میلیارد ریال است که یک درصد از این اعتبارات در قالب تفاهم نامه با مراکز تحقیقاتی به پژوهش های سازمانی اختصاص می یابد.

هاشمی استفاده از فکر جمعی و ساماندهی و اجرایی شدن آن را راه حل رفع مشکلات سازمان ها دانست و گفت: گاهی بسیاری از فرصت ها با درگیر شدن در کوران کارها از دست می رود که استفاده از توان فکری نخبگان جوان کشور در رفع این گونه مشکلات تاثیرگذار است.

وی ضمن اظهار امیدواری از برگزاری جلسات مداوم مشترک و نظام مند شدن درخواست و اجرای طرح ها افزود: در حال حاضر نیروی انسانی و

طرح های برتر بسیار بیشتر از پول و ابزارآلات جوابگو است.