آرشیو چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۱۹
شهرستان ها
۱۱

صید آبزیان به روش مشتا در آب های ساحلی هرمزگان ممنوع شد

بندرعباس- خبرنگار کیهان:

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان گفت: صید آبزیان به روش مشتا به مدت 45 روز در آب های ساحلی استان ممنوع شد.

به گزارش روابط عمومی شیلات استان هرمزگان سید پرویز محبی افزود: این ممنوعیت از شانزدهم فروردین ماه آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.

وی تعداد مشتاهای کار گذاشته شده در آب های ساحلی این استان را حدود یک هزار مشتا عنوان کرد. معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان هدف از ممنوعیت فعالیت مشتاها را حفاظت از نوزادان آبزیان در نیمه اول سال جاری دانست و گفت: در راستای حفاظت از آبزیان در فصل تخم گذاری صید هامور ماهیان از اول فروردین 89 تا پایان اردیبهشت، صید حلوای سفید و سیاه و شوریده از اول اردیبهشت تا پایان خرداد و صید میش ماهی نیز از نیمه اول مرداد تا پایان شهریور ممنوع است.

این مقام مسئول اعمال ممنوعیت صید آبزیان ذکر شده را در تاریخ های ذکر شده ضروری دانست و از صیادان خواست همچون گذشته برای رعایت قوانین و مقررات همکاری لازم را با مامورین حفاظت منابع آبزیان داشته باشند. معاون صید و بنادر صیادی اداره کل شیلات هرمزگان اظهار داشت: مشتاداران نیز نسبت به جمع آوری آلات و ادوات نصب شده اقدام کنند.

مشتا نوعی روش صید آبزیان است که با استفاده از تور و چوب به شکل عدد T در ساحل کار گذاشته می شود که هنگام بالاآمدن آب تعدادی آبزی وارد آن شده که با پایین رفتن آب آبزیان داخل آن بوسیله صاحبان مشتاها صید می شوند. هر چند میزان آبزی که در داخل مشتاها به دام می افتند در هر نوبت به کمتر از سه تا پنج کیلوگرم می رسد اما سال گذشته حدود سه هزار و 500 کیلوگرم ماهی در یکی از مشتاهای شهر بندرعباس به دام افتاد.