آرشیو یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۴۵۰۴
اجتماعی
۴

همزمان با روز بزرگداشت فردوسی

«نقالی» ثبت ملی شد

گروه اجتماعی هنر «نقالی» پس از مخمل بافی، زری بافی و دانش سنتی دریانوردی در حوزه خلیج فارس همزمان با روز بزرگداشت فردوسی به فهرست میراث معنوی ملی پیوست.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم ثبت ملی نقالی در فهرست میراث معنوی از فردوسی به عنوان سردار فرهنگی ایران نام برد و گفت: معاونت گردشگری در اماکن گردشگری «نقالی» را برپا و زمینه آموزش آن را فراهم کرده است، به طوری که در بسیاری از مجالس به جای نواختن موسیقی، نقالی و فرهنگ آموزش آن ترویج می شود، بی شک این امر موجب ایجاد تفنن و آرامش خواهد شد.

حمید بقایی شاهنامه را علم استقلال فرهنگی ایران در دوران گذشته توصیف کرد و افزود: فردوسی سردار و دژبان این علم استقلال است و شاهنامه، دژ فرهنگی ایران در برابر سد بنی عباس و همه کسانی بود که درصدد از بین بردن فرهنگ ایران بودند.

سیاستمداران برای پیام های خود از شاهنامه استفاده کنند

رئیس دفتر رئیس جمهور نیز در این مراسم با بیان این که سیاستمداران باید برای نقطه نظرات و پیام های خود از شاهنامه استفاده کنند، گفت: رونق نقالی امری ضروری است و بر این اساس باید متون لازم از دل شاهنامه تولید شود تا دستمایه کار نقالی برای نسل جدید قرار گیرد.

اسفندیار رحیم مشایی اضافه کرد: ده ها اثر نمایشی در صحنه های سینما و تئاتر باید براساس داستان های شاهنامه تولید شود و من نیز مسئولیت این کار را بر عهده خواهم گرفت تا با حمایت های بزرگ شاهد تولیدات فراوانی باشیم چراکه گسترش زبان فارسی در سراسر دنیا یکی از مهمترین وظایف دولت است.

وی تصریح کرد: بنا به تاکید رئیس جمهور از این پس در شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی که زیر نظر شخص رئیس جمهور تشکیل جلسه خواهد داد شاهد برنامه ریزی به منظور گسترش زبان و ادبیات فارسی در مهمترین محافل و مراکز بزرگ ادبی در سراسر جهان خواهیم بود.