آرشیو یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۴۵۰۴
دانش
۵

کنترل بیولوژیکی صیفی با استفاده از قارچ

پژوهشگران پژوهشکده بیوتکنولوژی جهاد دانشگاهی با استفاده از میکروارگانیزم ها موفق به کنترل بیولوژیکی قارچ ها و آفات های بیماری زا در صیفی جات و غلات شدند. مهرناز اسماعیل زاده، کارشناس آزمایشگاه میکروبیولوژی مرکز بیوتکنولوژی جهاد دانشگاهی با اعلام این خبر گفت: مبارزه بیولوژیکی با آفات از جمله برنامه های تحقیقاتی این مرکز است که در این راستا با استفاده از قارچ تریکودرما (Trichoderma) اقدام به کاهش قارچ های مضر در مزارع بویژه برای صیفی جات کردیم.

وی با تاکید بر این که از قارچ تریکودرما برای از بین بردن و مهار قارچ های بیماری زا در صیفی جات استفاده می شود، اظهار داشت: آزمایش های این تحقیق در فاز آزمایشگاهی قابل قبول بوده و امیدواریم بتوانیم این پروژه را در مزارع اجرایی کنیم.

اسماعیل زاده از کنترل بیولوژیکی حشرات مضر از روش های بیولوژیکی خبر داد و ادامه داد: برای کاهش آفاتی چون شته، هجوم ملخ ها و موریانه ها و «سن» گندم از سموم شیمیایی استفاده می شود که این روش موجب بروز آلودگی های زیست محیطی و انسانی می شود اما محققان مرکز بیوتکنولوژی جهاد دانشگاهی با تولید میکروارگانیزم هایی تحت عناوین بواریا باسینا و متاریزیوم موفق به کنترل آفات غلات شده اند. این محقق به جزئیات پروژه اشاره کرد و توضیح داد: این میکروارگانیزم ها روی حشرات رشد می کنند و با تغذیه از کیتین پوست این حشرات موجب از بین رفتن حشرات موذی در مزارع و از بین رفتن آفت سن غلات می شوند.