آرشیو یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۴۵۰۴
دانش
۵

فناوری جدیدی برای کشف اثر انگشت ابداع شد

کشف اثر انگشت از روی اشیا همواره امکان پذیر نیست اما دانشمندان روشی را ابداع کرده اند که می تواند اثرات انگشت را از روی سطوح متخلخل آشکار سازد.

«روبرت شالر» و «آخلش لاختاکیا» استادان دانشگاه پنسیلوانیا اعلام کردند، با استفاده از این روش می توان اثرات انگشتی که کشف آنها سخت است را بدون تغییر مواد شیمیایی اثر، نمایان ساخت. شالر با اشاره به این که اغلب فناوری های فعلی بر شیمی اثر انگشت تکیه دارند، افزود: هنگامی که اثرات خشک می شوند یا مدت زمانی از آنها می گذرد، فناوری های رایج که برای کشف اثرات انگشت مخفی به کار می روند، اغلب با شکست روبه رو می شوند.

وی توضیح داد: اثرات انگشت از مخلوطی از ترشحات بدن ساخته می شود که در واکنش با مواد شیمیایی مختلف یک محصول قابل رویت یا فلورسنت به وجود می آورد.

همچنین تصویربرداری های فراقرمز یا اشعه ایکس نیز مواد شیمیایی خاصی را که از خطوط و شیارهای پوست به جا می مانند، هدف قرار می دهد. در روش جدید برای کشف اثرات انگشت، از خواص فیزیکی اثر انگشت و نه شیمی مواد به جا مانده، استفاده می شود. همچنین محققان اعلام کردند، درحقیقت با استفاده از این روش جدید، حتی پس از این که اثرات انگشت نمایان می شود، کارشناسان قضایی می توانند با نمونه برداری از ماده اثر انگشت، خصوصیات شخصی که این اثرات از وی به جا مانده است را مشخص کنند.