آرشیو یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۴۵۰۴
زنگ اول
۱۹

نخوردن صبحانه فعالیت طبیعی مغز را مختل می کند

نخوردن صبحانه اثرات منفی بر یادگیری دانش آموزان برجای می گذارد و فعالیت طبیعی مغز مختل شده و یادگیری و تمرکز حواس کاهش می یابد.

صبحانه کافی و مناسب در قدرت یادگیری کودکان موثر است. همچنین افزایش نسبی قند خون به دنبال صرف صبحانه موجب بهبود عملکرد مغز و تامین انرژی لازم برای فعالیت روزانه می شود.

رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان این مطلب گفته است: کودکانی که از خوردن صبحانه امتناع می کنند در انجام تکالیف ریاضی کارایی کمتری دارند و قدرت خلاقیت و ابتکار آنها کاهش می یابد.

به گفته پریسا ترابی در وعده صبحانه دانش آموزان، نان به عنوان منبع تامین انرژی، پنیر یا تخم مرغ به عنوان یک منبع پروتئین و شیر برای تامین پروتئین و کلسیم باید گنجانیده شود. کره همراه با مربا و یا عسل و یا خرما بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه را تامین می کند. علاوه بر آن، کره منبع خوبی از ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A و D است.

رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت شیر در رژیم غذایی دانش آموزان خاطرنشان کرده است: شیر حاوی مواد مغذی مهم از جمله پروتئین، کلسیم، فسفر، بعضی از انواع ویتامین های گروه B و ویتامین A است. البته به خانواده ها توصیه می شود حتی الامکان از شیرهای پاستوریزه کم چربی استفاده شود.

دکتر ترابی به والدین توصیه می کند: صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و همگی به دور یک سفره به صرف صبحانه بپردازند تا تشویقی برای کودکان باشد. وی با اشاره به نقش اشتهای کافی برای صرف صبحانه گفته است: حتی الامکان شام در ساعات ابتدای شب صرف شود و کودکان ترجیحا زودتر بخوابند تا صبح برای صرف صبحانه، اشتهای لازم را پیدا کنند.