آرشیو یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۴۵۰۴
فرهنگ و هنر
۱۷

«از منزل کفر تا به دین» بر پیشخوان کتابفروشی ها

کتاب «از منزل کفر تا به دین» شامل تاملاتی در ادب فارسی نوشته محمد جعفر محمدزاده از سوی انتشارات «ابرون» با همکاری «احیای کتاب» منتشر شد.

این کتاب که در شمارگان 3000 نسخه و به بهای بیست هزار ریال انتشار یافته است؛ مجموعه مقالاتی در حوزه خیام پژوهی، حافظ پژوهی، فردوسی پژوهی و مولوی پژوهی است.

فصل نخست کتاب، پژوهشی است درباره آنچه خیام از قرآن کریم، احادیث و مجموعه معارف اسلامی اخذ و اقتباس کرده است. در فصل دوم مقالاتی پیرامون صورت و معنای شعر حافظ، بویژه ظرایف لفظی و زبان شعری او ارائه شده است. همچنین فصل سوم کتاب به چهار مقاله مجزا درباره شاهنامه فردوسی اختصاص دارد که طی آنها علاوه بر چگونگی تکوین شاهنامه، مولف به بررسی تطبیقی این اثر حماسی با غررثعالبی دست زده است، نوروز در شاهنامه، شرح فرزندکشی رستم و زندگی و مرگ باربد، خنیاگر پرآوازه ایرانی موضوع سه نوشتار دیگر این فصل از کتابند.

در آخرین فصل از کتاب نیز زبان طنز مثنوی و رویکرد مولوی به نقیضه گویی در مقاله ای با عنوان «طنز بگذار، جد از او بردار» تحقیق و بررسی شده است.

کتاب «از منزل کفر تا به دین» مجموعه ای از مقالات تحقیقی در حوزه ادبیات فارسی است که مطالعه آن برای پژوهشگران، دانشجویان و علاقه مندان زبان و ادب فارسی سودمند خواهد بود.

سفرنامه

شبی در خواب دیدم که یکی مرا گفتی: «چند خواهی خوردن از این شراب که خرد از مردم زایل کند؟ اگر به هوش باشی بهتر» من جواب گفتم که «حکما جز این چیزی نتوانستند ساخت که اندوه دنیا کم کند.» جواب داد که «بیخودی بیهوشی راحتی نباشد. حکیم نتوان گفت کسی را که مردم را به بیهوشی رهنمون باشد، بلکه چیزی باید طلبید که خرد و هوش را بیفزاید.» گفتم که «من این از کجا آرم؟» گفت: «جوینده یابنده باشد» و پس سوی قبله اشارت کرد و دیگر سخن نگفت.

چون از خواب بیدار شدم، آن حال تمام بر یادم بود. بر من کار کرد و با خود گفتم که «از خواب دوشین بیدار شدم، اکنون باید از خواب چهل ساله بیدار گردم» اندیشیدم که تا همه افعال و اعمال خود بدل نکنم فرج نیابم.

سفرنامه / ناصرخسرو