آرشیو یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۴۵۰۴
ایران زمین
۲۳

شناسایی 5 محوطه باستانی در چشمه دیمه چهار محال

گروه«ایران زمین» پنج محوطه باستانی در اطرف کانون گردشگری چشمه دیمه در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، ریاحی رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اعلام این خبر گفت: دو محوطه از محوطه های شناخته شده با ساخت و سازهای پا برجا مربوط به دوره اسلامی، دو محوطه دیگر مربوط به دوره اشکانی و یک محوطه مربوط به دوره عصرآهن سه (600 تا700 سال پیش از میلاد) است.

وی افزود: نخستین محوطه بر بالای کوه صخره ای کم ارتفاع که آب دیمه از آن سرچشمه می گیرد قرار دارد و براساس بقایای باقیمانده، دژی مربوط به دوره اشکانیان است که تا دوره های اوایل اسلام نیز استفاده می شد.

ریاحی با بیان این که محوطه دوم در 50 متری شمال شرق مظهر چشمه قرار دارد اظهار داشت: بقایای ساخت و سازهای مربوط به دوره ایلخانی نیز در محوطه دوم وجود دارد.

وی ادامه داد: محوطه سوم به احتمال زیاد کاروانسرایی است چارگوش با چهار برج در اطراف آن که در فاصله اندکی از چشمه قرار گرفته است و چهارمین محوطه نیز مربوط به دوره اشکانیان، بر بالای پشته ای طبیعی مشرف به شمال چشمه دیمه قرار گرفته که با توجه به ریخت شناسی محوطه دارای دژی مربوط به دوره اشکانیان است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری به پنجمین محوطه چسبیده به مظهر چشمه دیمه که مربوط به عصر آهن سه است اشاره کرد و افزود:درگود برداری غیر مجاز شهرک های صنعتی،درآن محوطه آثار فرهنگی زیادی از جمله سفال، تکه های آجر و ابزار سنگی در لابه لای خاک های برداشت شده دیده می شود. چشمه دیمه در شهرستان کوهرنگ و در روستایی به نام دیمه در 10 کیلو متری چالگرد مرکز شهرستان کوهرنگ قرار دارد و این کانون گردشگری در 98 کیلومتری جنوب غربی شهرکرد واقع است.