آرشیو یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۴۵۰۴
قاب کوچک
۱۶

کاهش خستگی های مزمن

روغن زیره سیاه که از دانه آن استخراج می شود، از انواع ترکیبات موثر گیاهی است که از دیرباز برای تخفیف علائم در بیماری های مختلف استفاده می شود.

کاهش خستگی های مزمن جسمی و روانی و تخفیف علائم فیزیولوژیکی مانند درد معده، نفس تنگی در بیماری هایی مانند آسم، آلرژی و برونشیت، تخفیف دردهای قاعدگی و افزایش قدرت باروری و شیردهی از فواید روغن زیره سیاه است. این روغن برای درمان آکنه در پوست های چرب یا مختلط، مفید به شمار آمده و در تخفیف علائم در بیماری هایی مانند عفونت مثانه، اختلالات روده، جلوگیری از نفخ معده و ورم روده موثر است.

روغن زیره سیاه خاصیت ضدانقباضی داشته و از آن برای رفع انقباضات عضلانی و دردهای ماهیچه ای استفاده می شود. در گذشته از رایحه روغن سیاه برای التیام علائم افسردگی و سایر اختلالات عصبی استفاده می کردند و اکنون در تکنیک های ماساژدرمانی، روغن سیاه را یکی از ترکیبات موثر برای افزایش آرامش های روحی و کاهش استرس می دانند. این روغن رایحه و طعمی شیرین و تند و طبخ مواد غذایی با آن، علاوه بر خوش طعم کردن غذا، باعث افزایش انرژی می شود. روغن زیره سیاه محرک خوبی برای رشد مو به شمار آمده و از ریزش مو پیشگیری می کند.