آرشیو یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۴۵۰۴
قاب کوچک
۱۶

هدیه گل

گل هدیه دادن به دیگری یکی از رفتارهایی است که ما آن را فرا گرفته و در موقعیت های اجتماعی گوناگون به کار می گیریم. هنگام شادی ها، عزاداری ها، عیادت، میهمانی ها و... به دیگران گل هدیه می دهیم و با این شیوه محبت خود را ابراز می کنیم. در بسیاری از مواقع شیوه های ابراز محبت را از یکدیگر فرا می گیریم.

برخی افراد، محبت درونی را در خود حس می کنند اما شیوه های صحیح ابراز محبت به دیگران را نمی دانند. بنابر این آنها با الگوبرداری از دیگران به تدریج این سبک ها را فرا می گیرند.

رفتار گل هدیه دادن به دیگری اگرچه رفتاری آموختنی است. اما جز آن دسته رفتارهایی که دیگران در موقعیت های مختلف فراموش کنند به شمار نمی رود. افراد در شرایط و مراسم گوناگون شاید نخستین ارمغانی را که به ذهن می آورند، گل است زیرا آنها از دوران کودکی با شم زیبایی شناختی خود به گل ها علاقه نشان داده و با گشت وگذار در طبیعت گلی را به پدر و مادر و یا سایرین هدیه می دهند.

این رفتار، رفتاری است که از ابتدای کودکی آموخته می شود. اما هدیه دادن آن به عنوان ابراز محبت را در سال های بعدی تعاملات می آموزیم. در موقعیت های مختلف اجتماعی این رفتار را به کار گرفته و دیگران نیز این سبک را یاد می گیرند.

به عقیده روانشناسان این رفتار همدلی را رسانده و به افراد کمک می کند تا رفتارهای مطلوب ابراز محبت را فرا گرفته و به کار گیرند.